Dobírku do pěti let nahradí odběrná místa e-shopů, online platby a nové platební metody

Praha, 9. června 2014 – Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) byla dobírka i v roce 2013 nejčastější platební metodou na českém internetu s podílem 32 %. V posledních letech ovšem její pozice stále oslabuje a podle platební služby Twisto.cz by mohla takřka vymizet z českého internetu do pěti let. Vývoj e-commerce v České republice bude pravděpodobně nahrávat platebním metodám, které se dobírce vzdáleně podobají. Především se bude jednat o platby na odběrných místech, kde klienti budou moc hradit buďto v hotovosti nebo kartou na terminálu. Dále budou podíl ukousávat alternativní platební metody, které budou mít podobný charakter a výhody pro zákazníka jako má dnes dobírka. (TZ)

Dobírka je archaickým specifikem českého internetového trhu. Například v Německu či ve Švédsku takzvané „cash on delivery“ takřka neexistuje. Příliš v oblibě ji nemají ani manažeři českých e-shopů. „Velká část e-shopů nepřizná, že dobírka je pro ně nevýhodná, protože se stále jedná o nejpoužívanější platební metodu a obchody logicky nechtějí jít proti zákazníkům. Ovšem my z reakcí e-shopů víme, že dobírka s sebou nese řadu komplikací. Především e-shopy relativně dlouho čekají na peníze a zároveň dobírka zvyšuje pravděpodobnost, že si zákazník nákup rozmyslí. Zákazníky pak omezuje nutnost platit v hotovosti, případně respektovat otevírací dobu na pobočkách České pošty,“ říká o dobírce Michal Šmída, ředitel a zakladatel platební metody Twisto.cz.

 

Dobírka: Za poslední čtyři roky pokles o 12 %

Ze zprávy Evropské unie z roku 2012 vyplývá, že dobírka je nejpopulárnější v zemích střední a východní Evropy. Kromě České republiky tuto platební metodu zákazníci rádi využívají také v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, Slovinsku nebo Rusku. Na rozdíl od toho v západní Evropě jsou nejpoužívanějšími platebními metodami kreditní karty, internetové peněženky a služby odložené splatnosti (platby na fakturu). Informace vychází z průzkumu Evropské komise a analýzy „Europe Online Payment Methods: First Half 2014” společnost yStats.com.

Moderní trendy se postupně prosazují i v České republice, kde podíl stále ještě dominantní dobírky postupně klesá. Podle čísel z APEKu se v roce 2010 na e-commerce dobírka podílela 44 %, v loňském roce již pouze 32 %. Nejčastějším důvodem, proč lidé volí právě dobírku, je jistota, že zboží platí až  při samotném převzetí. Podstatná je také rychlost doručení a nízká cena. „Podíl dobírky na e-commerce v posledních letech značně klesá. Důvodem je rostoucí důvěra Čechů k alternativním platebním systémům, tedy  k online platbě kartou či odběrným místům. Pozici dobírky taktéž oslabuje růst prodeje online služeb, pro které se dobírka nedá použít, což jsou například zájezdy, letenky, vstupenky či různé vouchery,“ vysvětluje Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

“Dobírka je pro nakupování módy online nejméně výhodnou platební metodou jak pro zákazníky, tak i pro nás. Dlouhodobě podporujeme moderní metody, jako je platba prostřednictvím internet bankingu neno online kartou, kdy platbu těmito metodami podporujme nabitím bonusu na další nákup,“ říká Daniel Kmoch, operation manager BigBrands.

ČR výjimečná dobírkou a hybridním modelem

Kromě internetové dobírky je český e-commerce trh oproti západní Evropě specifický v budování sítí poboček a výdejních míst, které se často podobají běžným kamenným prodejnám. Právě kamenné prodejny zaznamenávají v posledních letech výrazný boom jakožto výdejní místo, kde zákazník za své peníze okamžitě dostane zboží. Z dnešních 37.000 eshopů má 6.600 (zdroj: Heureka) z nich jistou formu odběrného místa, ať už ve vlastní režii, nebo za využití externích partnerů jako je Uloženka nebo Zásilkovna. „Češi chtějí platit za zboží až ve chvíli, kdy jej doslova drží v ruce. Předpokládáme, že právě tímto směrem se bude e-commerce v Česku i nadále vyvíjet. E-shopy často musí zákazníkovi nabídnout pocit, že nakupuje v kamenné prodejně. Přetrvává tady totiž nechuť platit za zboží několik dní předem, tak jak je to běžné na západních trzích. Dobírka na druhou stranu začíná být značně zastaralá, a právě sítě výdejních míst spolu s inovativními platebními metody v následujících letech ji značně oslabí,“ předpovídá Šmída z Twisto.cz.

Více o Twisto.cz

Twisto.cz přibližuje zážitek z online nakupování nákupu v kamenném obchodě. Zákazník platí, až když má v ruce zboží, které mu dělá radost a chce si ho nechat. Ke splnění tohoto závazku využívá Twisto.cz čtrnáctidenní lhůty na vrácení zboží, která je stanovená zákonem. Twisto.cz odděluje příjemný zážitek ze zkoušení a prohlížení zboží od méně příjemného zážitku platby, která přichází až v případě spokojenosti. Za cenu 39 Kč (tedy obdoba dobírky) umožňuje zákazníkovi zaplatit zboží na fakturu až do 14 dnů po doručení zboží.

Twisto.cz zákazníkovi nabízí možnost zaplatit prostřednictvím bankovního převodu, QR platby nebo online platby kartou. K objednání zboží přes Twisto.cz není potřeba žádná registrace, ani zdlouhavé vyplňování formulářů. Po běžném vyplnění údajů na stránce e-shopu stačí jeden klik. V moment objednávky Twisto.cz za zákazníka zaplatí e-shopu, takže zboží je na dobu 14 dnů předfinancováno. V případě vrácení zboží zákazník nic za využití služby neplatí. Pro e-shopy je Twisto.cz nástrojem ke zvyšování konverzí, úspěšně dokončených objednávek a navyšování objemu košíku.

Zakladatelem Twisto.cz je Michal Šmída, který službu postavil spolu s týmem, jehož členy jsou i Lukáš Hurych a Viktor Stískala, spoluzakladatelé abdoc.net. Spoluvlastníky projektu jsou investiční skupiny Enern a Miton. Tito investoři stojí také za projektem DameJidlo.cz a zároveň se podílí na chodu největšího slevového serveru Slevomat.cz.