Většina dětí dostává první mobilní telefon s nástupem do školy

(Praha, 20. srpna 2014) – Zatímco v Západní Evropě dostává většina dětí svůj první mobilní telefon mezi 10 a 14 rokem věku, v Česku ho více než polovina dostane s nástupem na základní školu. Rodiče pro to mají jednoznačný důvod: Chtějí mít své děti pod kontrolou. Ale jaký vliv to bude mít na dítě, jeho sociálnímu zařazení, jeho přístup k mezilidské komunikaci a potažmo financím? (TZ)

„U dětí má smysl pořídit mobil nejdříve ve věku, kdy se většinou na prvním stupni začínají postupně osamostatňovat, kontakt s dítětem prostřednictvím telefonu je pak pro rodiče možností zjistit, zda je vše v pořádku,“ říká MUDr. Martina Neprašová, klinická psycholožka z portálu psychoterapeut.cz. „Určitě nemá smysl kupovat drahé mobily s mnoha funkcemi, stačí jednoduchý aparát, kde má dítě uložen kontakt na rodiče, sourozence a příbuzné a učí se s mobilem zacházet. Zcela dostačující je jednoduchý, finančně omezený tarif nebo předplacená karta.“

Bohužel prohlubující se sociální rozdíly způsobují, že dítě, které spolužákům ukáže svůj zastaralý typ mobilního telefonu, se stane terčem posměchu. Učitelé potvrzují, že už na prvním stupni základní školy děti neváhají vyčlenit z kolektivu spolužáka jen proto, že nemá smartphone, a označují ho za „socku“. „Vysvětlit dítěti, že nezáleží na značce a typu mobilního telefonu, je pak složité,“ vysvětluje Martina Neprašová. „Ve chvíli, kdy se dítě stane cílem slovních útoků, se může stáhnout do sebe, případně reagovat agresivně.“

Proto by dítě, které dostane svůj první mobil, mělo být rodiči poučeno o zacházení s ním. Neukazovat ho ve škole, mít vypnuté zvonění během vyučování, telefonovat nebo psát SMS pouze ve chvíli, kdy je to skutečně nezbytné. „Tohle mají ve svých rukách právě rodiče,“ upozorňuje Neprašová. „Mohou totiž to, jakou roli bude mobil v životě jejich dítěte hrát, velmi ovlivnit. Tím, jak sami s mobilem zachází. Pokud se rodič s mobilem v ruce ráno budí a večer usíná, neustále kontroluje, co nového je na sociálních sítích, ve světě a kontroluje přicházející poštu, vysílá tím dítěti signál o tom, jak důležitý mobil v jeho životě je. A pro děti jsou rodiče vzorem  a modelem pro rozvíjení vlastního  chování. Není smutnější pohled než sledovat rodinu na obědě v restauraci, kdy každý sám usedá se svým mobilním telefonem a vzájemně vůbec nekomunikují.“

Děti na prvním stupni základní školy rovněž nemají přílišné povědomí o financích. Ve chvíli, kdy jim rodiče dají telefon s paušálem, mohou se následně divit, kolik jejich ratolest provolala, případně utratila na stažených datech. „Tomu je možné předejít tak, že rodiče zajistí dětem předplacenou kartu, takže dítě bude mít předem stanovený limit, kolik může provolat. Ve chvíli, kdy bude mít předplacenou kartu s nabitým kreditem, a uprostřed měsíce si jej provolá, začne si uvědomovat své možnosti, potažmo hodnotu peněz,“ nabízí řešení Branko Gugleta, marketingový ředitel Tesco Mobile a dodává: „V Tesco Mobile chystáme v září spuštění služby, která bude znamenat výrazné ulehčení dobíjení kreditu, což ocení každý, komu je kupování dobíjecích kuponů nebo dobíjení přes terminály na obtíž a přinese chytré řešení i pro tarifní zákazníky.“

Od věci podle psychologů není pravidelná kontrola, kam dítě volá, jaké webové stránky navštěvuje. Nejde o narušení osobní svobody dítěte, ale o kontrolu jeho bezpečí a zdravého duševního vývoje

Dítě by  mělo mít jasnou základní informaci, kam a komu může volat, kam naopak nevolat bez důvodu (například policie, hasiči či záchranná služba) a kam nevolat vůbec. Také z hlediska preventivního může hrát mobil velkou roli – dítě by mělo od rodičů dostat instrukci, že v případě, kdy ho bude kontaktovat někdo neznámý nebo i známý (aniž by to bylo předem domluveno a dítě o tom vědělo) například se sdělením, že je rodič v nemocnici a posílá dotyčného za dítětem  (principem je přesvědčit dítě, že je v kontaktu s jeho rodičem a chce pomoci v tíživé situaci), dítě hned musí volat rodiči, aby tuto  informaci ověřilo a nestalo se tak potenciální obětí trestného činu.

„Mobilní telefony sice usnadňují náš všední život a komunikaci s okolím, ale zároveň mohou přinášet řadu negativních vlivů. Pro dítě je mobilní telefon určitým znakem samostatnosti a svobody. Ale aby se je naučily správně užívat, je třeba je vést k tomu, aby se z dobrého sluhy nestal špatný pán,“ uzavírá psycholožka Martina Neprašová.