Spammerům v prvním čtvrtletí 2015 přišly vhod nové domény

Nové domény nejvyššího řádu (top level domain, TLD) spuštěné v lednu 2015 byly pro mnohé spammery neodolatelné. Původně měly sloužit příslušným komunitám a společnostem, ale staly se nástrojem pro podporu nežádoucích nebo nelegitimních reklamních kampaní. Vyplynulo to z analýzy Kaspersky Lab o spamu a phishingu za první čtvrtletí letošního roku. (TZ)

Spam a phishing v číslech:

  • Podíl nevyžádané pošty na e-mailové komunikaci činil v prvním čtvrtletí 2015 59,2 %, což je o 6 procentních bodů méně než v předešlých třech měsících.
  • USA si udržely pozici největšího zdroje spamu (14,5 % nevyžádaných e-mailů).
  • Produkty Kaspersky Lab zaregistrovaly 50 077 057 situací, které spustily antiphishingový systém. To je o milion více než v předešlém čtvrtletí.
  • Phishing cílící na klienty finančních organizací tvořil 37,06 % všech zaznamenaných incidentů.

Podniky mají nyní díky novému registračnímu programu generických domén nejvyššího řádu (gTLD) možnost vybrat si doménu, která nejvíce odpovídá jejich činnosti nebo tématu stránek. Například doménu „.work“ lze využít pro weby nabízející zaměstnání, „.science“ pro stránky s vědeckou tématikou a podobně.

Spammeři a kyberzločinci na tento trend rychle zareagovali. Nové domény se téměř okamžitě staly místem pro distribuování reklamního spamu, phishingu a škodlivých e-mailů ve velkém. Podle Kaspersky Lab narostl během prvních tří měsíců 2015 počet nových domén šířících spamový obsah. E-maily zaslané z domény „.work“ obsahovaly často nabídky na provádění různých služeb pro domácnost, výstavbu nebo instalaci zařízení. Množství zpráv z domény „.science“ propagovalo školy nabízející dálkové studium, univerzity pro vzdělávání zdravotních sester či právníků v oboru trestné činnosti a další profese. Spam byl v prvním čtvrtletí 2015 také posílán pomocí e-mailů z různě „barevných“ domén jako například „.pink“, „.red“ nebo „.black“. Ty byly často používány k propagaci asijských seznamovacích portálů.

„Co se týče prvního čtvrtletí a typů spamu na nových doménách obecn

ě, jedním z nejžhavějších témat bylo co do počtu zpráv a počtu změn domén v hromadné korespondenci pojištění. A to jak životní a zdravotní, tak pojištění majetku, aut, zvířat nebo pohřbu,“ říká přední analytička Kaspersky Lab Tatyana Shcherbakova.

Více se o spamu a phishingu v prvním kvartále 2014 dozvíte na blogu Securelist.com

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je největším soukromě vlastněným poskytovatelem koncových bezpečnostních řešení na světě. Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce bezpečnostních řešení pro koncové uživatele.* Již více než 17 let patří Kaspersky Lab mezi přední inovátory v oblasti informačních technologií a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení velkým podnikům, malým a středním firmám i domácím uživatelům. Aktuálně společnost registrovaná ve Velké Británii působí v bezmála 200 zemích a oblastech a poskytuje ochranu více než 400 milionům uživatelů. Více informací o společnosti Kaspersky Lab najdete na www.kaspersky.cz.

* Společnost zařadil na čtvrté místo žebříček „IDC Worldwide Endpoint Security Revenue by Vendor, 2013“. Žebříček vyšel ve zprávě „IDC Worldwide Endpoint Security 2014-2018 Forecast and 2013 Vendor Shares (IDC #250210, August 2014)“ a řadil poskytovatele software podle zisku z prodeje koncových bezpečnostních řešení v roce 2013.