iBillboard: růst RTB překonal odhady, v roce 2015 přesáhne 100 %

29. červen 2015 – Český trh s RTB (Real Time Bidding) roste překvapivě vysokým tempem. Ze statistik společnosti iBillboard vychází, že růst tohoto trhu v roce 2015 přesáhne 100 %. Potvrzuje se tedy celosvětový trend rychlého růstu a stoupajícího významu programatického nákupu reklamy. (TZ)

Dynamika růstu v RTB je opravdu vysoká. Na konci roku 2014 jsem meziroční růst odhadoval na 35 %. Můj odhad byl pesimistický, protože na konci června 2015 dosáhne iBillboard celkového obratu v RTB za rok 2014,” říká k aktuálním statistikám Tomáš Horák, obchodní ředitel iBillboard. Pro společnost iBillboard je pozitivní, že tohoto vyššího obratu dosáhla na velmi podobném portfoliu jako v minulém roce.

Zajímavý je růst tzv. “fill-rate”, tedy úspěšnosti prodejů reklamního prostoru na jednotlivých stránkách nakladatelů pomocí RTB. U webů, kde RTB soutěží s jinými formáty prodeje se průměrná fill-rate pohybuje kolem 20 %.

“Je to skvělý výsledek, protože je nezbytné si uvědomit, že máte-li spojen prostor klasického inzertního systému, například prostřednictvím našeho řešení iBILLBOARD AdServer, a RTB v jednom systému, pak je vyprodanost z RTB kanálu přímo ovlivňována tím, jaké kampaně jdou přes klasický systém a jaké peníze přináší provozovateli v kombinaci s tím, jak má nastaveny obchodní cíle těchto přímých kampaní. Jednoduše řečeno, je-li kampaň v AdServeru v danou chvíli výhodnější anebo je nezbytné ji upřednostnit, RTB zdroj se nevyužije,” doplňuje Tomáš Horák. Tam, kde je iBILLBOARD RTB nasazen jako samostatná technologie (bez AdServeru), je ukazatel fill-rate většinou mezi 50 až 100 %, ale upozorňuji na skutečnost, že takto odděleně prodaný prostor často nevede k nejlepšímu možnému výdělku pro majitele prostoru.

V roce 2014 zadavatelé investovali do internetové reklamy 14,6 miliardy korun (10% růst oproti roku předchozímu), RTB reklama na tom měla podíl zhruba 90 milionů korun. SPIR pro rok 2015 předpovídá růst podílu na 135 milionů korun, přičemž v tomto roce by se v Česku mělo v internetové reklamě celkem protočit 16,5 miliardy korun. Odhady obratu v RTB reklamě jsou přitom v reálných (net net) cenách, v ostatních kategoriích jde o ceníkové ceny (gross).

O společnosti Internet Billboard, a.s.

Historii Internet Billboard a.s. můžete sledovat od roku 1996, kdy stála u zrodu významných aktivit týkajících se internetové inzerce, nejprve v podobě projektu Billboard.cz, později v BB Media Projektu. Následovaly projekt BB Kontext a BB Text a rozšíření aktivit do dalších evropských zemí. Od roku 2012 je Internet Billboard nejrychleji rostoucí společností věnující se RTB (Real Time Bidding) s pobočkami v Turecku a Polsku.

Vlajkovou lodí společnosti je produkt iBILLBOARD Ad Platform, který nabízí plnou integraci produktů iBILLBOARD Ad Server a iBILLBOARD RTB, který funguje primárně jako SSP platforma.

Celkově Internet Billboard, a.s. spravuje reklamní prostor převyšující 20 miliard impresí měsíčně a technologické řešení je používáno ve střední a východní Evropě (Slovensko, Polsko, Turecko, Rusko, Maďarsko, Rumunsko, Lotyšsko, Estonsko či Litva). Společnost je významným dodavatelem služeb a nástrojů pro správu internetového reklamního prostoru a reklamních kampaní. Produkty jsou určeny pro majitele malých i velkých webových stránek, agentury i mediální domy.