Logo umístěné v horní části banneru, neuvedení ceny a – možná překvapivě – i zobrazení většího množství produktů. To jsou hlavní kritéria pro to, aby byl váš banner co nejefektivnější. Společnost RTB House, která se specializuje na personalizovanou display reklamu, se podívala na to, jakým způsobem na první pohled nedůležité aspekty internetové reklamy ovlivňují její efektivitu. (TZ)
První proklikávací banner se na internetu objevil v 90. letech, a přestože od té doby vznikly stovky dalších forem internetové reklamy, právě display reklama zůstala do dnešní doby jedním z nejužívanějších nástrojů pro získávání návštěvnosti pro webové stránky. Dnešní reklamy se jen vzdáleně podobají těm dvacet let starým a čím dál větší počet jich dnes funguje na bázi automatizovaných technologií (RTB), ale je to právě efektivita, která leží za jakoukoli reklamní činností.
Společnost RTB House zanalyzovala stovky vybraných reklamních kampaní, které cílily na zákazníky ve 33 zemích. Byly to země jako Česká republika, Řecko, Turecko, Polsko, Rusko. Cílem bylo zjistit, jaké prvky reklamy nejvíce ovlivňují zájem zákazníka, respektive proklikovost bannerů. Analýza ukázala, že mezi hlavní faktory patří uvedení nebo neuvedení ceny, umístění loga a také počet nabízených produktů. Testování bylo prováděno na nejvíce užívaném formátu bannerů 300 x 250 px.
Cena: ano, nebo ne?
Jak ukazuje analýza RTB House, záleží na tom, zda je na banneru uvedena cena. Je více pravděpodobné, že kliknete na banner, který informace o ceně produktů nezahrnuje, než na ten s cenou. Reklamy tohoto typu dosahují průměrného CTR (proklikovost) 0,64 % a výsledek je tak o 12 % lepší, než v případě bannerů s uvedenou cenou. Naše zkušenosti ukazují, že čím méně elementů banner obsahuje, tím lépe. “Jednoduchost reklamního sdělení je jedním z faktorů, který ovlivňuje jeho efektivitu. To je důvod, proč je třeba zvážit neuvedení cen produktů před zahájením kampaně,” říká Vladimír Houba z RTB House.
2 nebo 12 produktů?
Průzkum ukazuje, že efektivita nezávisí pouze na viditelnosti ceny, ale také na množství produktů zobrazených na banneru. Analýza reklamních kampaní RTB House, ve které bylo zahrnuto cca tisíc reklam promujících 2, 3, 4 a 12 výrobků, dokázala, že častěji klikáme na reklamy, které obsahují více produktů, v tomto případě 12. Tyto reklamy mají CTR 0,55 % a jsou o 20 % účinnější než ty s 3 produkty, o 17 % než ty s 2 produkty a o 15 % než se 4 produkty.
Navíc čím větší místo je v banneru dostupné, tím větší je příležitost prezentovat všechny nabídky, které mohou zákazníka potenciálně zaujmout. Dobrou strategií je v reklamě neukazovat pouze produkty, o které se klient v předchozích dnech zajímal, ale také výrobky, které vhodně doplňují jeho minulý nákup. “Toto je možné díky mechanismu doporučení používaném v retargetingových kampaních,” doplňuje Vladimír Houba z RTB House.
Kam umístit logo: Nahoru, nebo dolů?
Ukázalo se, že efektivita reklamní kampaně závisí také na umístění loga. Podle průzkumu RTB House reklamy s logem v horní části dosahují o 7 % lepších výsledků než ty s logem v dolní části. Jejich průměrné CTR se pohybuje kolem 0,63 %, zatímco CTR bannerů s logem dole pouze kolem 0,59 %.
Logo v horní části je příznačné pro klasický banner. Provedený test dokazuje, že tradiční a již ověřená řešení jsou často lepší. Každá kampaň je však jiná a optimalizace skrze testovací proces přinese pokaždé specifické výstupy. To, které prvky reklamních bannerů přinesou lepší výsledky, závisí na kategorii promovaných produktů, oblasti i samotném období. Měli bychom pamatovat také na to, že co funguje v jednom odvětví, nemusí vždy znamenat zisk či efektivitu v dalších oblastech. Proto je důležité testovat různé typy reklam a optimalizovat v každé fázi kampaně. Zatímco několik let dozadu zůstaly bannery, které byly jednou připraveny, nedotčené po celou dobu kampaně, dnes už není problém je kdykoliv v jejím průběhu upravit. Stojí za to studovat, jak jednotliví uživatelé internetu reagují na specifické reklamy, a pozorování pak přizpůsobit reklamní sdělení, aby bylo co nejvhodnější. “Nesmíme zapomínat, že pro reklamní činnost ve velkém měřítku se i zdánlivě malé změny v CTR v konečném důsledku promítnou do vyšší návratnosti investic,” uzavírá Vladimír Houba.
Data použitá v tomto průzkumu byla získána z personalizovaných retargetingových nástrojů RTB House. Analýza pokrývá vybrané kampaně provedené u klientů RTB House v červnu 2015.
O RTB House
RTB House se specializuje na přesně cílenou display reklamu s řešeními zaměřenými na profilaci, cílení a získávání nejcennějších zákazníků na internetu. Technologie od RTB House umožňují jakémukoliv on-line obchodu, značce nebo výrobci spustit jemu přizpůsobené kampaně, které poskytují personalizovaný obsah jeho zákazníkům a to vše v reálném čase.
RTB House s centrálou ve Varšavě v Polsku působí na 33 trzích a celosvětově zajišťuje více než 650 reklamních kampaní. Pro své klienty nakupuje více než 3,5 mld. reklamních zobrazení za měsíc.
Tým RTB House poskytuje své služby od roku 2012. Více na http://www.rtbhouse.com/.