Češi objevují refinancování a konsolidaci. Banky hlásí nárůst zájmu o desítky procent.

Praha, 27. 10. 2015 – Češi dluží rok od roku více peněz. Mění se ale jejich přístup k půjčkám. Začínají se o své úvěry více zajímat a čím dál více využívají možnosti refinancování či konsolidace. Banky potvrzují nárůst v této oblasti až o 70 %. (TZ)

K srpnu letošního roku dlužili Češi podle údajů ČNB dohromady 1,357 biliónů korun. Tato částka již řadu let stále narůstá stejně jako zájem o půjčky jako takové. Například Sberbank hlásí nárůst zájmu o půjčky oproti roku 2014 o celou pětinu, z hlediska objemu půjčených peněz pak byl nárůst o 29 %. Podle Ivety Svobodové z Raiffeisenbank jsou v oblibě především klasické neúčelové úvěry a refinancování, následují kontokorentní úvěry.

Novým trendem v oblasti půjček je neustále vzrůstající zájem o refinancování a konsolidace. “Na trhu tu změnu pozorujeme především v posledních dvou letech, kdy lidé začali vnímat refinancování a konsolidaci svých stávajících půjček jako možnost, jak ještě uspořit v domácím rozpočtu,” vysvětluje Pavla Rýznarová, finanční specialistka portálu Ušetřeno.cz. Podle průzkumu UniCredit Bank o možnosti úspory právě převodem úvěrů k jinému poskytovateli přemýšlí až polovina lidí.

Nárůst zájmu potvrzují i samy banky. Například u ZUNO bank vzrostl za poslední dva roky poměr refinancování na celkovém objemu poskytnutých úvěrů o celých 70 % a celkově tvoří konsolidace a refinancování 30 % objemu všech půjček. Výrazný nárůst zájmu o tyto produkty zaznamenává i Raiffeisenbank. Té v srpnu letošního roku vzrostly prodeje v oblasti refinancování a konsolidací meziročně dokonce na devítinásobek loňských objemů. Podle Markéty Kadečkové ze Sberbank je pak v letošním roce konsolidace dokonce nejpopulárnějším úvěrovým produktem vůbec. “ Ve Sberbank v letošním roce tvoří celé 3/4 objemu oproti roku 2014, kdy to byly jen 2/3,“ dodává Kadečková.

Možnost refinancování i konsolidace není na trhu žádnou novinkou, nicméně poměrně dlouhou dobu patřily mezi okrajové produkty. “Nárůst zájmu klientů souvisí i s tím, že banky začínají tyto produkty více představovat a zvýhodňovat,” vysvětluje Rýznarová z Ušetřeno.cz. Napomáhá tomu podle ní především konkurence mladých bank, které snižují ceny půjček, a rozhýbávají tak trh.

Vliv má také stále častější možnost vyřešit vše rychle po internetu. Podle Ondřeje Háka z Equa bank stála právě možnost řešení online za úspěchem nedávno představeného produktu konsolidace. “Za první tři měsíce prodeje jsme tímto produktem zkonsolidovali úvěry českých spotřebitelů v celkovém objemu několika set milionů korun, což předčilo naše očekávání,” vysvětluje Hák.

Ušetřeno.cz je přední nezávislý srovnávač služeb na českém trhu. Zaměřuje se na porovnávání a poskytování aktuálních informací o cenách energií, bankovních produktech, pojištění a mobilních tarifech. Jeho služby jsou zdarma dostupné online.