Spammeři v Q3 zneužívali prázdninová témata

Spam ve třetím čtvrtletí letošního roku tvořil 54,2 % e-mailové komunikace. Objevil se také nový phishingový trik, jak obejít spamové filtry. Podvodné odkazy a text zprávy byly namísto v těle e-mailu umístěny v přiloženém PDF dokumentu. Ukázala to čtvrtletní zpráva společnosti Kaspersky Lab „Spam and Phishing in Q3 2015“. (TZ)

Letní prázdninová sezona se vyznačovala falešnými upozorněními od rezervačních služeb, leteckých společností a hotelů. Útočníci je používali k šíření škodlivých programů jako například Trojan-Downloader.JS.Agent.hhy, který se maskoval jako elektronická letenka, či hotelová rezervace. Další spamové zprávy nabízely zahraničním nápadníkům možnost vybrat si nevěstu. Když oběť odpověděla, přišla další nevyžádaná zpráva a některé „nevěsty“ žádaly o peníze, aby mohly svého nápadníka navštívit.

Druhé čtvrtletí bylo, co se týče množství spamu, relativně stabilní. Oproti tomu třetí čtvrtletí zaznamenalo značné posuny v podílu nevyžádané pošty na celosvětovém e-mailovém provozu. Nárůst spamu kopíroval letní prázdniny a po červenci a srpnu následoval v září znatelný pokles. Průměrný podíl nevyžádané pošty ve třetím čtvrtletí činil 54,19 %, což je o 0,8 procentního bodu více než ve druhém kvartálu.

Žebříčku škodlivých programů zaslaných e-mailem vévodila stejně jako ve druhém čtvrtletí falešná HTML stránka Trojan-Spy.HTML.Fraud.gen. Ta napodobovala důležitá upozornění z komerčních bank, leteckých společností, nebo e-shopů. Zemí, do které spam nejvíce směřoval, bylo stejně jako v předchozím kvartálu Německo s 18,47 %, a to i přes to, že oproti Q2 klesl jeho podíl o 1,12 %. Následovala Brazílie s 11,7 % a Rusko se 7,56 %, které bylo v druhém čtvrtletí páté. Zdrojovým zemím vévodilo USA s 15,34 %. Na druhém místě se v žebříčku zdrojových zemí umístil Vietnam s 8,42 % a třetí skončila Čína se 7,15 %. Rusko, které bylo ve druhém čtvrtletí druhé, se s podílem 5,79 % posunulo na čtvrté místo. Další pozice obsadilo Německo a Francie.

Anti-phishingový systém společnosti Kaspersky Lab byl ve třetím čtvrtletí aktivován ve více než 36 milionech případech. To je šestmilionkrát více než v průběhu předešlého kvartálu. Do databáze společnosti také přibylo téměř 840 tisíc takzvaných phishingových „wildcards“. Wildcard je sada symbolů popisujících skupinu odkazů detekovaných systémem jako phishingový odkaz. Jeden wildcard může odhalit několik tisíc aktivních odkazů na phishingové stránky.

Kompletní zpráva „Spam and Phishing in Q3 2015“ je k dispozici na webu Securelist.com.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je jednou z nejrychleji rostoucích společností kybernetické bezpečnosti a největší, která je soukromě vlastněná.  Společnost se řadí mezi čtyři největší prodejce IT bezpečnostních řešení pro uživatele koncových zařízení (IDC, 2014). Od roku 1997 je Kaspersky Lab inovátorem v oblasti kybernetické bezpečnosti a poskytuje efektivní digitální bezpečnostní řešení a znalosti velkým podnikům, malým a středním firmám i domácím uživatelům. Kaspersky Lab je mezinárodní společností působící v bezmála 200 zemích a oblastech po celém světě, která chrání více než 400 milionů uživatelů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.