Mladý Východoevropan má při nakupování online jiné zvyklosti než Západoevropan, ukázal průzkum DPDgroup

Průzkum společnosti DPDgroup, předního poskytovatele expresních přepravních služeb, provedený mezi mladými lidmi ve věku 18-25 let v pěti evropských státech, ukázal odlišné zvyklosti při online nakupování. Průzkum byl realizován v průběhu letošního podzimu ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku a Polsku. (TZ)

Výzkum ukázal, že německý zákazník při nakupování ze všeho nejvíc hledí na cenovku. Díky spořivosti se zde rozvinula diskontní kultura, která proniká nejen do kamenných obchodů, ale nově i do sféry online nakupování. Vedle nízké ceny si Němci dále potrpí na včasné doručení objednaného zboží a nechtějí ztrácet čas vyhledáváním nedoručeného balíčku.

V Polsku mají pozitivní zkušenosti s balíkomaty. Jsou oceňovány z toho důvodu, že nabízejí zákazníkům flexibilitu při vyzvednutí zásilky. Poláci také upřednostňují platbu až při převzetí balíčku. Toto řešení snižuje obavy polských zákazníků o peníze. Pro Polsko je podle výzkumu typická zdrženlivost k navrácení již zakoupeného zboží. Důvodem je zejména nepohodlí spojené s vrácením zásilky a dále nákladnost tohoto kroku.

Nákupní zvyklosti mladých Španělů jsou do značné míry ovlivněny celkovou ekonomickou situací země. V jejím důsledku dochází ke snižování nákupní síly nejmladší generace. Ta se projevuje také tím, že mladé generaci trvá déle, než se osamostatní. Mladí lidé proto často bydlí s rodiči v jedné domácnosti. Výhodou tohoto soužití je zejména fakt, že při doručování objednaného balíčku lze častěji natrefit na některého z členů rodiny, který jej může převzít.

Britský trh stojí již tradičně na špičce v oblasti rozvoje internetového podnikání a udává trendy zbytku Evropy, což se potvrdilo i v průzkumu DPD. Britové při svých online nákupech často využívají mobilní zařízení a mobilní aplikace. Od ostatních zkoumaných národů se však odlišují především otevřeností k možnosti vrácení zakoupeného zboží zpět do e-shopu.

Zatímco Britové nakupující v internetových obchodech nemají problém s navrácením balíčku zpět do skladu, Francouzi jsou pohodlnější a neradi tuto možnost využívají. Neochotně vynakládají jakékoli dodatečné úsilí. Na druhé straně pro Francouze není při rozhodování o nákupu důležitá doba nutná na doručení balíčku.

“Výzkum DPD realizovaný v pěti evropských zemích ukázal odlišné zvyklosti a očekávání jednotlivých národů. Potvrdil nám, že neustálé zlepšování nabízených služeb je správnou cestou a že bezproblémové doručení zásilky je jedním z faktorů, který u zákazníků přispívá k pocitu spokojenosti,” komentuje závěry Daniel Mareš, jednatel DPD CZ. “Prostřednictvím tohoto průzkumu těžíme i u nás z výhod plynoucích z mezinárodního partnerství v rámci DPDgroup. Můžeme sledovat a vyhodnocovat zahraniční trendy a podle nich v budoucnu přizpůsobovat naše služby,” doplňuje.

Zatímco by se mohlo zdát, že evropské země jsou s ohledem na nákupní zvyklosti mladých velmi odlišné, realita může být jiná. Ve všech zkoumaných zemích disponují mladí lidé nástroji, které jim pomáhají hledat nejnižší ceny. Mezi nimi zabírají prominentní místo zejména cenové srovnávače a online recenze. Z výzkumu však také vyplynulo, že cena není pro respondenty jediným faktorem při rozhodování. Jsou si dobře vědomi toho, že  nízká cena může sice znamenat úsporu, ale na druhé straně také komplikace například v oblasti nekvalitního zákaznického servisu. Aby zákazníci z této věkové skupiny nakoupili, je potřeba získat jejich důvěru. Tomuto účelu slouží zejména rady a recenze od uživatelů, kteří již konkrétní produkt zakoupili. Možnost levného navrácení zboží napomáhá internetovým obchodníkům v získání důvěry zákazníků ve všech srovnávaných státech.

Průzkum byl realizován agenturou InProcess specializující se na etnografický výzkum kvalitativní metodou založenou na rozhovorech s respondenty v prostředí, v němž se každodenně pohybují. Její použití dovoluje zachycení širokého spektra zákaznických zkušeností v různých fázích nákupu. Bylo do něj zapojeno 40 osob z pěti evropských zemí.

O DPD

DPD CZ je součástí DPDgroup, druhé největší mezinárodní přepravní sítě v Evropě. V České republice je společnost DPD přední poskytovatel přepravních služeb, který s 500 zaměstnanci a 600 kurýry doručí každoročně téměř 12 milionů zásilek. Díky inovativním technologiím, expertním znalostem a výborné péči o zákazníky poskytuje DPD nejlepší zkušenost s doručením všem svým zákazníkům. Inovativní službou Predict nastavuje společnost DPD nové standardy v doručování. Zákazník předem ví, kdy mu bude zásilka doručena s přesností na jednu hodinu. Zároveň si může doručení změnit tak, jak mu vyhovuje. Jako součást DPDgroup může DPD CZ využít více než 16 000 výdejních míst Pickup napříč celou Evropou a doručovat do 230 zemí po celém světě. DPDgroup je přepravní síť společnosti GeoPost, která s pomocí 26 000 zaměstnanců doručuje denně více než 3 miliony zásilek. GeoPost je mateřská společnost DPD vlastněná Le Groupe La Poste, která v roce 2014 vykázala tržby ve výši 4,9 miliard EUR.