Praha, 25. dubna 2016 – V cenových nabídkách operátorů se od zavedení neomezených tarifů před třemi roky příliš nezměnilo. Lidé ale spokojení nejsou. Vadí jim vysoká cena i dlouhý závazek, jak ukázala anketa portálu Ušetřeno.cz. (TZ)
Představení cenově dostupných neomezených tarifů v dubnu 2013 bylo velkou novinkou, která zahýbala trhem. Jako první neomezený tarif za 749 Kč s dvouletým závazkem představila O2 Telefónica a konkurence brzy následovala s podobnými nabídkami. Výsledkem byly tři prakticky identické tarify, na které jen během prvního roku přešly podle údajů operátorů 3 miliony zákazníků.
Na další výraznější otřes cen ale česká mobilní scéna zatím čeká. Nabídky neomezených tarifů jsou napříč operátory prakticky totožné a od svého zavedení před třemi roky se v podstatě nezměnily. Trhem výrazně nezahýbal ani příchod desítek virtuálních operátorů, kteří se vesměs soustředili na tarify vhodné pro zákazníky, pro něž je neomezený tarif příliš drahý a zbytečný.
Cena je přitom něco, co lidem na jejich tarifu nejvíce vadí. Ukázala to anketa portálu Ušetřeno.cz mezi více jak 300 respondenty, ve které 74 % všech dotázaných uvedlo, že jim na tarifu za všeho nejvíc vadí právě vysoká částka, kterou za něj platí.
Podle Jiřího Tutsche z portálu Ušetřeno.cz je potřeba si uvědomit, že se konkurenční boj o neomezené tarify přenesl do sféry tzv. neveřejných tarifů a retenčních nabídek, kde se dá obdobný neomezený tarif sehnat za cenu okolo 500 Kč. Na webových stránkách operátorů ani ve značkových prodejnách takovou nabídku ale inzerovanou neuvidíte, i když ji za určitých podmínek můžete dostat u všech velkých hráčů na trhu.
Jako druhé největší negativum vnímají lidé u svého tarifu dlouhý smluvní závazek. Spokojeno s ním u svého tarifu není 35 % dotázaných. “Za předčasné ukončení smlouvy lidé obvykle hradí 20 % zbývajících závazků svého sjednaného paušálu,” vysvětluje Tutsch z Ušetřeno.cz. “V takovém případě si lidé musí především spočítat, zda se jim případný odchod vyplatí v porovnání s plánovanou úsporou,” dodává.
Necelých 20 % pak není u svého tarifu spokojeno s cenou za roamingové služby, kterou považují za příliš vysokou. Nutno podotknout, že minimálně zde dojde brzy ke změně. Již s koncem letošního dubna dojde u všech tří hlavních operátorů ke snížení cen v důsledku nařízení Evropské unie. Ceny pro roaming v rámci většiny evropských zemí budou nově počítány podle ceny za domácí služby s určitým příplatkem.
Za nedostatečné považuje třetina dotázaných také množství volných minut, SMS či dat, na které mají nárok v rámci svého stávajícího tarifu. Špatný zákaznický servis u svého operátora pak uvedlo jako důvod k nespokojenosti téměř 15 % dotázaných. Mezi dalšími důvody nespokojenosti se objevoval také špatný signál a nedostatečné pokrytí či absence výhod za “věrnost” svému operátorovi.
Ušetřeno.cz je přední nezávislý srovnávač služeb na českém trhu. Zaměřuje se na porovnávání a poskytování aktuálních informací o cenách energií, bankovních produktech, pojištění a mobilních tarifech. Jeho služby jsou zdarma dostupné online.