Ze 100 miliard dotazů, které měsíčně řeší vyhledávač Google, jich je přes 10 miliard položeno hlasem. Objem hlasového vyhledávání navíc stále stoupá a bude znamenat zásadní změny ve vyhledávání i e-komerci. Významnou roli v tom hraje rozšíření chytrých mobilních telefonů, ale také mladí lidé. Ti se totiž nestydí mluvit na telefon. (TZ)
Na nedávné Google I/O zaznělo, že 20 procent vyhledávání na mobilních telefonech s Androidem je položeno hlasem, objem hlasového vyhledávání navíc roste. Podílí se na tom jak Google, který rozpoznávání hlasem nabízí v Androidu, tak také Apple se Siri i Microsoft s Cortanou.
Hlasové ovládání i vyhledávání navíc bude získávat na významu i s nástupem automobilů vybavených některým z operačních systémů či chytrých hodinek a dalších zařízení, které budou mít hlas jako primární vstupní zařízení.
“V našem streetwear obchodě Footshop.cz si často všímáme mladých lidí, kteří na své mobilní telefony mluví,” říká Peter Hajduček. “Jsou v tom velmi suverénní a většinou jim to slouží k vyhledávání, nejčastěji věcí či adres,” dodává.
Starší generace jsou v otázce hlasového vyhledávání spíše rozpačité. Připadá jim zvláštní mluvit na vlastní telefon před dalšími lidmi. Hlasově hledají spíše když je nikdo nevidí, nebo když je k tomu donutí situace. U dětí a mladých lidí je ale ovládání telefonu hlasem poměrně běžné.
S rostoucím vlivem osobních asistentů a botů bude ovládání hlasem a tím i hledání hlasem nabývat na významu. Pro optimalizaci pro vyhledávače, ale i pro tvorbu obsahu na webu se tak objeví nové výzvy a potřeby, na které by provozovatelé webů a hlavně e-shopů měli pamatovat už nyní.
“Vytváříme nový Footshop.cz už s vědomím toho, že musí být perfektně použitelný z mobilu a snažíme se zohlednit právě i to, že lidé budou hledat věci jinak, než tomu bylo doposud zvykem,” říká Ondřej Götthans, šéf marketingu Unikum Solutions.
O Unikum
Unikum je online marketingová agentura založená Peterem Hajdučkem, který stojí také za obchodem prodávajícím značkovou obuv Footshop.cz. Unikum pro své klienty, mezi které patří již zmiňovaný Footshop.cz, síť bister a největší česko-slovenská donášková služba Sushi Time, nebo nově časopis roku 2015 Forbes a Newsweek, zajišťuje komplexní strategie online marketingu. Pro své klienty Unikum pracuje především na výkonnostním marketingu od správy PPC kampaní, optimalizace zbožových srovnávačů, pokročilého emailingu, RTB, affiliate marketingu, až po komunikaci na sociálních sítích.
O Foothsop.cz
Footshop, obchod zaměřující se na prodej fashion street obuvi, funguje od roku 2011 a v průběhu dvou let se zařadil mezi pět největších e-shopů ve svém segmentu na českém a slovenském trhu. Autorem projektu je Peter Hajduček, který se spolu se svým týmem zasadil o začlenění společnosti do rodiny adidas Consortium, díky čemuž společnost získala jedinečný přístup k nejnedostupnějším modelům této značky. Společnost se může pochlubit největším výběrem tenisek pro každého bez ohledu na věk a pohlaví.