ČTÚ k zablokování mobilního internetu O2 nevyzýval

Praha, 30. června 2016 – Český telekomunikační úřad důrazně odmítá nepravdivá tvrzení společnosti O2 Czech Republic a.s. veřejně prezentovaná v souvislosti s jejím obchodním rozhodnutím nahradit svým zákazníkům praxi zpomalování mobilního internetu po vyčerpání datového balíčku úplným zastavením služby. Operátor v reakci na výzvu spotřebitelského sdružení dTest ke zdržení se protiprávního jednání vůči spotřebitelům uvedl, že „změna přímo vychází z povinnosti uložené Českým telekomunikačním úřadem.“ (TZ)

  • 63 odst. 6 zák. o el. komunikacích

Podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující připojení k veřejné komunikační síti je povinen nejméně 1 měsíc před nabytím účinnosti změny smlouvy uveřejnit informaci o této změně v každé své provozovně a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zároveň je podnikatel povinen informovat účastníka o uveřejnění. Pokud se jedná o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je podnikatel povinen prokazatelně informovat účastníka, jehož smlouva obsahuje ustanovení o úhradě v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, rovněž o jeho právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez této úhrady, jestliže nové podmínky nebude účastník akceptovat. Informaci je podnikatel povinen poskytnout účastníkovi způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. Právo ukončit smlouvu podle tohoto ustanovení nevzniká, pokud dojde ke změně smlouvy na základě změny právní úpravy nebo v případě změny smlouvy podle odstavce 5

ČTÚ v žádné výzvě nikdy nepožadoval úplné zablokování datových služeb po vyčerpání základního balíčku dat, ani jiným způsobem takovou povinnost nikdy neuložil.

V současné době vede ČTÚ se společností O2 správní řízení ve věci automatické aktivace dokupu dat, rozhodnutí ale není pravomocné, protože proti němu společnost O2 podala rozklad.

Přistoupí-li operátor k úpravě své politiky účtování dat na maloobchodním trhu, jde o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. V takovém případě však musí splnit všechny zákonem dané podmínky. Operátor musí patřičným způsobem a včas informovat své zákazníky o chystané změně a o jejich právu ve smluvním vztahu bez jakýchkoliv sankcí dál nepokračovat, pokud s touto změnou smluvních podmínek nebudou souhlasit.

I v případě, že této informační povinnosti nedostojí, zůstává právo smluvní vztah bez sankcí ukončit ke dni účinnosti nového znění smlouvy účastníkům zachováno, a to bez ohledu na veřejná prohlášení podnikatelského subjektu, že má jít pouze o „změnu doplňkové služby“. ČTÚ obecně doporučuje účastníkům, kteří by s požadavkem na ukončení smlouvy ke dni účinnosti změny smlouvy bez jakýchkoliv smluvních pokut u operátora neuspěli, aby následné vyúčtování se smluvní pokutou včas reklamovali, a v případě, že s reklamací neuspějí, aby se na ČTÚ obrátili v námitkovém řízení.