Budoucnost českých e-shopů – bojí se legislativy a největší příležitost vidí v nových informačních kanálech

E-commerce se již dávno odpoutala od svých dětských nemocí a stala se neopomenutelnou součástí globální ekonomiky. I v Česku si již vydobyla neotřesitelnou pozici, přesto náš internetový trh není zcela zaplněn a z odborného hlediska existuje velmi málo přesných prognóz, kam se bude v následujících letech vyvíjet. Přinášíme vám proto unikátní pohled, který vychází z rozsáhlého dotazníkového výzkumu, jenž mapuje českou e-commerce scénu.  (TZ)

Do rozsáhlého dotazníkového výzkumu uspořádaného asociací ADMEZ (Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu) ve spolupráci se společnostmi Zásilkovna a DPD se zapojilo přes 400 českých e-shopů, které odpověděly na řadu stěžejních otázek, jež jsme následně zanalyzovali.

Menší obrat, ale větší množství

Z výzkumu vyplynulo několik zajímavých závěrů – 92 % e-shopů, které se do výzkumu zapojilo, například uvedlo, že jejich roční obrat nepřesahuje částku 50 milionů Kč. Pouze 7,4 % pak tuto hranici přesáhlo. „Český e-commerce je složen spíše z řady menších subjektů než z několika obřích e-shopů, které ovládají trh. Konkurenceschopnost nově vzniklých subjektů je tak velmi dobrá, na rozdíl od západoevropských zemí (Francie, Anglie, Německo), kde je saturace trhu obrovská, je zde stále velký prostor pro růst a expanzi,’’ říká Simona Kijonková, zakladatelka logistické společnosti Zásilkovna.cz.

Kamenné obchody? Nepotřebujeme

“Téměr polovina e-shopů (41 %) také uvedla, že nemají a rozhodně ani neplánují mít v budoucnu svoji kamennou pobočku. Dalších 50 % kamennou pobočku má, ale už nehodlá otevírat další. A jen 8,2 % plánuje otevírat kamenný obchod. Co z toho vyplývá? Internet je natolik dobrým prostředkem k podnikání, že peníze vynaložené za pronájem a provoz kamenné prodejny jsou pro mnoho podnikatelů pouze zbytečným výdajem navíc, který se navíc nemusí vyplatit. Naprostého konce klasických kamenných obchodů se bát rozhodně nemusíme, ale internet bude bezpochyby čím dál tím důležitější médium pro pohyb zboží i služeb,’’ osvětluje Zuzana Lhotáková ze SAS Institute, společnosti jež se podílela na analýze výsledků výzkumu.

Co se týče nabízeného sortimentu, tak nejčastějším zbožím, které e-shopy uvádějí jako předmět jejich podnikání, jsou: Dětské zboží (23 %) a Dům, byt, zahrada (21,3 %).

Jasnou vizi mají e-shopy i co se týče dopravy svého zboží. Nejoblíbenější jsou outsourcovaná místa zavedených přepravních společností (60% většina). Dalších 10 % má tento způsob v plánu a pouze 20 % tento krok nechystá. Výrazně se v poslední době zlepšila i rychlost přepravy zboží – 60 % doručuje zboží do druhého dne, 20 % do 48 hodin a 20 % e-shopů zvládá doručení ještě v den přijetí objednávky. Rychlost přepravy je jedním z nejsledovanějších faktorů a podnikatelé se mu velmi intenzivně věnují – v statistikách zákaznické spokojenosti totiž rychlost hraje výraznou roli.

Růst nejvíce brzdí legislativa

E-shopy jsou ke své budoucnosti pak povětšinou velmi optimistické – 40 % z nich má v plánu vstup na zahraniční trhy. Nejčastěji jde o Slovensko a jiné země východním směrem  (Bulharsko, Ukrajina, Rumunsko apod.), kde není tak vysoká konkurence jako na západě. Příležitost vidí zejména v nových komunikačních kanálech, optimalizaci těch stávajících a spouštění nových produktových segmentů. Důležité místo ve strategii firem i podnikatelů jsou pak věrnostní programy, přibližně polovina z dotázaných věrnostní program buď již má, nebo se jej chystá zavádět. Většinou jde o různé formy slev či zvýhodnění, které udělají z nárazového zákazníka zákazníka trvalého. Dá se tedy předpokládat, že věrnostní programy budou čím dál tím obvyklejší částí e-commerce. A s tímto souvisí i preference užitých komunikačních kanálů směrem k zákazníkům – e-shopy stále více komunikují přes sociální média, které vnímají jako nejlepší příležitost k oslovení potenciálního zákazníka.

Plných padesát procent českých e-shopů se pak obává nevyhovujícího legislativního rámce a byrokracie, pouze jedna třetina se obává silné konkurence.