V parkování bez hledání v rámci konceptu Smart Cities se stal průkopníkem Liberec; řešení dodává ČD – Telematika

Společnost ČD – Telematika přináší na trh řešení chytrého parkování, které umožňuje dispečerské řízení parkovacích ploch, optimalizaci jejich využívání, řízení ceny a zvýšení efektivity výběru poplatků za parkovné či například vyhodnocování využívání parkovacích míst pro účinnější plánování. Stačí k tomu vybavit každé parkovací místo malou sondou, která reaguje na obsazenost a o aktuálním stavu informuje prostřednictvím centrální aplikace řídící centrum. Prvním uživatelem systému se v rámci České republiky stalo město Liberec. Jiné aplikace mohou informovat například řidiče, který v dané lokalitě hledá volné parkovací místo, prostřednictvím jeho chytrého telefonu. (TZ)

„Služba chytré parkování představuje investičně nenáročné řešení vhodné i pro menší obce či firmy. Potenciálním zákazníkem je prostě každý, kdo potřebuje řešit problémy s parkovacími místy, kdo má zájem zlepšit služby v této oblasti. Jsme rádi, že se nám podařilo úspěšně nastartovat spolupráci s městem Liberec, kterému předáme do užívání pilotní projekt zahrnující celkem 240 parkovacích míst osazených čidly,“ uvádí Peter Hudák z ČD – Telematiky.

Řešení uváděné společností ČD – Telematika, významným poskytovatelem velkoobchodních internetových, datových a hlasových služeb a dodavatelem služeb v oblasti správy, údržby i výstavby optických infrastruktur, je aplikovatelné nejen ve městech a obcích, ale třeba i v nákupních centrech či na firemních parkovištích na celém území České republiky.  Systém je součástí inovativního přístupu internetu věcí v rámci konceptu Smart Cities. V České republice je použití takovýchto čidel technologickou novinkou.

Základem celého řešení chytrého parkování je kompaktní a programovatelná jednotka obsahující elektromagnetický senzor. Jednotka je zapuštěná do vozovky, přičemž její zabudování je záležitostí na zhruba 20 minut. Každé parkovací místo má svou jednotku – parkovací čidlo s integrovanou bezúdržbovou baterií s garantovanou výdrží nejméně 5ti let provozu. Díky své programovatelnosti může čidlo nejen hlásit volno či obsazeno, ale také například stav dostupné kapacity baterie a další provozní technické údaje. Škála využití celého systému se odvíjí od množství aplikací, které mohou být veřejné zdarma či placené nebo neveřejné. Konkrétní implementace záleží na samotném zákazníkovi.

Celý systém pracuje na komunikační síti Sigfox v bezlicenčním pásmu rádiových vln o frekvenci 868 MHz.