Pozor na pokladny pro EET! Skryté poplatky, nedostatek funkcí a chybějící garance, odhalilo srovnání

P r a h a,   3. listopadu 2016 – Nenechte se napálit při výběru pokladny pro EET! Tak může znít jednoduchá rada pro všechny podnikatele, kteří od 1. prosince musejí zavést elektronickou evidenci tržeb (EET). Na trhu jsou již desítky pokladen, některé kvalitní, jiné se skrytými poplatky. Na co si dát při výběru pozor? (TZ)

Mít správný pokladní systém připravený na EET není jen o jednorázové investici do pokladního hardwaru (samotné pokladny). „Velmi důležité je zohlednit, jaké je výše měsíčního poplatku a jaké funkce pokladna a její software nabízí,“ říká Karel Hamr ze značky eet1, která je poskytovatelem pokladních systémů pro EET.

Povinnost zavést EET mají všichni majitelé a provozovatelé hotelů, restaurací a kaváren od 1. prosince 2016. Principem této povinnosti je, že pokladní systém je přímo propojen s Finanční správou a veškeré transakce jsou rovnou zaznamenány úřady. Pro většinu podniků tato povinnost znamená buď pořídit novou pokladnu, nebo do stávající zavést nový software.

Co vše je tedy třeba zvažovat? „Předně cenu hardwaru, tedy pokladny jako takové. To je jednorázová investice, která může být v řádu stokorun, nebo desítek tisíc, podle toho, jak robustní a sofistikované řešení zákazník potřebuje (zda například potřebuje váhy, čtečky čárových kódů, pokladnu na hotovost apod.). Druhou položkou je měsíční paušál, který bude dodavatel pokladny účtovat za její provoz – tedy za to, že zajistí propojení pokladny s Finanční správou. A třetí nejdůležitější parametr jsou funkce samotné pokladny: některé umožňují vzdálený přístup, správu skladu, neomezený počet položek nebo zálohování dat v tzv. cloudu,“ vypočítává Karel Hamr z eet1.

Mnoho dodavatelů pokladen pro EET však, jak prokázalo srovnání provedené na přelomu září a října, neříká vše, co by měl zákazník vědět. Nabízejí nízké měsíční poplatky, které však nezahrnují důležité funkcionality pokladny – a za ty budou chtít připlatit, jako například skladové hospodářství, nebo větší počet pokladních položek. Zákazník tak nemusí za zdánlivě nízkou cenu dostat vše, co potřebuje k bezproblémovému fungování svého provozu.

Někteří dodavatelé pokladen nabízejí více tarifů. Ty nejlevnější mají logicky méně funkcí – omezený počet položek, nepodporují správu skladu, neumožňují vzdálenou správu, nebo nenabízejí kvalitní zálohu dat. Kdo chce tyto a další funkce plnohodnotně využívat, musí si měsíčně připlatit.

„Z tohoto důvodu jsme u vybraných prodejců a poskytovatelů pokladních licencí zjišťovali, co v současné době nabízejí, a připravili jsme pro vás stručný přehled. Informace jsme zjišťovali jako běžný zákazník z webových stránek jednotlivých poskytovatelů a prostřednictvím jejich telefonické podpory,“ vysvětluje Karel Hamr z eet1.

Pro všechny podnikatele, kteří ještě nemají vyřešené připojení svého pokladního systému na Finanční správu, je důležité, aby přihlíželi nejen k ceně hardwaru, tedy pokladního zařízení, ale aby se informovali na měsíční paušál (tzv. servisní poplatek), který budou muset platit poskytovateli své softwarové licence. Funguje to podobně, jako u tarifů mobilních operátorů.

2016-11-03-18_19_40-centrum-akci

Jak z přehledu vyplývá, kvalitní služby jsou ve většině případů podmíněny vyšším měsíčním poplatkem.

Pokud je obchodník ochoten oželet funkci řízení skladu a skladového hospodářství, nebo ví, že se vejde do 100 pokladních položek, může volit mezi levnějšími variantami. Pokud potřebuje do svého provozu sofistikovanější systém, musí sáhnout mezi dražší řešení.

Výjimku tvoří značka eet1, která nabízí kompletní služby jako podporu EET, on-line skladové hospodářství, neomezený počet položek, vzdálenou správu nebo zálohu dat na cloudu po dobu 11 let, čímž značně převyšuje i dražší konkurenty. Toto i mnoho dalších funkcí poskytuje za jednotnou cenu 399 Kč měsíčně a to bez skrytých poplatků a sankčních závazků.

Například u O2 závisí výše měsíčního paušálu na obratu z platebních karet. Vodafone nabízí nižší paušály, ale značně omezené o funkce, které jsou pro většinu konkurentů samozřejmostí. AWIS patří k dražším, ale kvalitním řešením. Vítězem testu (použili jsme multikriteriální hodnocení, viz tabulka) je značka eet1, která svým zákazníkům nabízí nejlepší poměr cena-výkon-kvalita.

O značce eet1.

Značka eet1 přináší na český trh novou generaci prověřeného softwaru pro pokladní systémy a elektronickou evidenci tržeb, který navazuje na zkušenosti se zaváděním tzv. fiskalizace v Chorvatsku. Prostřednictvím služby e-zboží značka nabídne svým zákazníkům možnost vytvořit z pokladny terminál pro prodej elektronického zboží, jako jsou vstupenky, sázenky nebo e-knihy. Značka eet1 v září otevřela první tři kamenné prodejny v Praze, Českých Budějovicích a Liberci. Značka eet1 patří společnosti E.E.T. One, a.s., založené v roce 2015 Karlem Hamrem a Klausem Hornitchkem. Více informací na www.eet1.cz.