Vánoční dárky na internetu letí zase víc!

5. prosince 2016, Praha – Vánoční dárky a internetové obchody? To je každoročně silnější spojení! Takřka 80 % českých uživatelů internetu objedná alespoň část letošní nadílky po síti. Nejčastěji budou Češi on-line objednávat hračky, ale také knihy či oblečení. Jak si tedy letos naplánovali své e-nákupy? Kolik plánují utratit či kam si nechají doručit zboží? Nejen to ukázal aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která současně s ním připravila také vánoční infografiku. (TZ)

V dnešní době již opravdu není pochyb, že se nákup (nejen) dárků v e-shopech stal běžnou součástí předvánočního období pro převážnou část Čechů. Většinu z nich letos na internetu plánuje objednat 35 % respondentů výzkumu, alespoň nějaké pak dalších 44 %. 10 % zákazníků navíc ještě není zcela rozhodnuto. „Z výzkumu vyplynulo, že také o Vánocích budou on-line nejvíce nakupovat Češi ve věku 25 až 34 let. V této věkové kategorii plánuje objednat většinu dárků téměř 50 % nakupujících,“ komentuje výsledky výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.   

Hračky jsou artiklem, který plánuje v e-shopu zakoupit celých 40 % účastníků výzkumu, kteří budou dárky na internetu objednávat. Velmi populární jsou ale také knihy (34 %), oblečení a obuv (31 %) nebo produkty pro zdraví a krásu (30 %). „Hračky Vánocům kralují obecně, proto nepřekvapí, že si Ježíšek plánuje ušetřit nervy a volí pro nákup internetové obchody. Obecně lze ale říct, že v českých e-shopech si vybere každý a prodávat se budou prakticky všechny druhy zboží,“ říká Jan Vetyška. A jak tedy vlastně před Vánoci vnímají nakupující největší přednosti internetových obchodů? Především oceňují úsporu času a výhodnější ceny – v obou případech je označilo jako hlavní výhodu objednávky dárků na internetu 27 % zákazníků. 16 % spotřebitelů oceňuje širokou nabídku dostupného zboží a 12 % nákup bez front.

Češi letos plánují v e-shopech utratit nejčastěji mezi 2 až 5 tisíci korunami. Toto rozmezí uvedlo 37 % respondentů výzkumu, dalších 26 % pak nakoupí dárky on-line v hodnotě 1 až 2 tisíce korun. „Pro srovnání jsme se zákazníků ptali, kolik v tomto roce plánují vydat peněz za vánoční dárky jak na internetu, tak v kamenných obchodech. Zatímco v rozmezí 1 až 2 tisíce a 2 až 5 tisíc korun jsou výsledky velmi podobné, dražší zboží zjevně nakupující objednají raději na internetu. Zatímco za 5 tisíc a více objedná on-line zboží 21 % zákazníků, v tradičních prodejnách jich stejnou sumu plánuje utratit jen 11 %,“ doplňuje Vetyška.

Bez zajímavosti pak jistě nezůstává ani to, že stále více zákazníků internetových obchodů si své dárky vyzvedává osobně. Celkem 35 % kupujících volí jako nejčastější způsob doručení buď výdejnu konkrétního e-shopu (11 %) nebo jiné externí výdejní místo (24 %). I nadále je však nejpopulárnější dodání zboží domů, které volí nejčastěji 55 % spotřebitelů. „E-komerce roste v ČR stejně jako po celém světě. Především o Vánocích mohou zákazníci naplno ocenit výhody, které jim nabízí. Široký výběr zboží, dodání bez tlačenic a nervů a za výhodné ceny. A samozřejmě, kdo si chce zboží prohlédnout či jen vyzvednou osobně, má dnes již celou řadu možností – e-shopy se stále více prolínají s běžnými obchody a poskytují tak zákazníkům stále kvalitnější služby,“ uzavírá Jan Vetyška.

 

O APEKu

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je sdružením více než 400 firem, podnikatelů a odborníků v oboru elektronického obchodu. Cílem Asociace je soustavně podporovat rozvoj elektronického obchodování v České republice. Více informací na www.apek.cz.