Auto jako výhra propadlo, účtenková loterie zatím Čechy neláká

Účtenková loterie, hlavní nástroj Ministerstva financí, který má zvýšit efektivitu EET, podpořit výběr daní a především motivovat lidi k přebírání účtenek, začne platit za necelé čtyři měsíce. S určitostí se do ní však nyní podle aktuálního průzkumu chystá zapojit pouhých 15 % Čechů. Největší zájem budí hotovost, naopak auto, druhé největší lákadlo loterie, úplně propadlo. Kvůli němu by účtenku do soutěže zaregistrovala pouhá 3 % dotázaných.

Stát zapojený do „světa hazardu“

Zatím poslední známý termín spuštění tzv. Účtenkovky naplánovalo Ministerstvo financí na listopad letošního roku. Pokud půjde vše podle plánu, z kapes daňových poplatníku tak odejde navíc ročně kolem 80 milionů. Zaplatí nejenom 65 milionů za samotné výhry, ale i 12,5 milionu za firmu, která bude zajišťovat provoz soutěže. Pro začátek je do rozpočtu Účtenkovky zařazeno i 20 milionů za propagaci, tedy kreativní řešení a nákup reklamy. Sečteno, podtrženo – bez jakékoliv záruky úspěšnosti se za první rok proinvestuje 100 milionů korun.

Češi váhají

Z průzkumu společnosti Bizerba, dodavatele technologií pro maloobchod, se Češi k plánované účtenkové loterii stavějí navíc spíše negativně. Téměř 40 % dotázaných totiž účast v soutěži úplně odmítá a dalších 34 % přemýšlí, že ji vyzkouší pouze možná. To je na jednu stranu u Čechů, národu soutěže chtivých občanů, vcelku překvapivé. Na stranu druhou, jak uvádějí zástupci velkých sázkových kanceláří, výhry v plánovaných hodnotách nejsou dostatečně atraktivní.  

Hotovost ano, auto nechceme

To potvrzují i samotné výsledky průzkumu. Byť by se auto mohlo na první pohled zdát jako lákavá výhra, Češi si to rozhodně nemyslí. Jako dostatečnou motivaci pro zapojení se do účtenkové loterie ji totiž uvádějí pouhá 3 %. Více lidí by dokonce přilákala elektronika nebo poukázky na potraviny, které vedou především u lidí kolem šedesátky. Finanční správa si nicméně může částečně oddychnout. Hotovost, která jako výhra v Top 5 figuruje, je pro polovinu dotázaných možným lákadlem k vyzkoušení svého štěstí.  

Proč vlastně ne?

K rozhodnutí nezapojit se do účtenkové loterie mají Češi hned několik důvodů. Někteří myslí na majitele obchodů, do nichž chodí nakupovat a svoji účast odmítají právě kvůli tomu, aby na ně zbytečně neupozorňovali kontrolory. Nejčastěji však nechtějí být součástí něčeho, s čím nesouhlasí nebo nechtějí plnit kontrolní funkci Finanční správy. Překvapivě přitom těmito argumenty obhajuje svojí případnou neúčast v soutěži hlavně mladší generace. Naopak zadávání informací a FIK kódů z účtenky do aplikace na internetu, pro ně vzhledem k tomu, že vyrůstali ruku v ruce s technologiemi, není žádnou překážkou.

Jaké ceny by Vás přilákaly zapojit se do
účtenkové loterie?
Podíl v %
Hotovost alespoň 10 000 Kč 24,0
Hotovost alespoň 100 000 Kč 25,5
Hodnotnější elektronika (televize, notebooky apod.) 4,6
Drobná elektronika (tablety, mobily apod.) 5,0
Auto 3,2
Poukázky na odběr potravin 8,9
Poukázky na odběr oblečení 0,2
Něco jiného 0,1
Nevím 12,8
Žádné 15,8

Bizerba

Bizerba Váhy a Systémy, dceřiná společnost německého koncernu Bizerba GmbH, působí na českém trhu více než dvacet let. Specializuje se na široké portfolio produktů včetně vývoje a instalace váho-pokladen pro maloobchodní provozovny, váhovou a balící technologii, výrobu nářezových strojů a další sortiment pro retail a průmysl. Široká škála služeb přináší zákazníkům komplexní nabídku produktů a systémových řešení nejen formou samotných výrobků, ale i v hardwaru, softwaru a servisu.