Letní průzkum: Češi mají táborového ducha v krvi. U táboráku zpívali naši rodiče, my a teď tam ve velkém posíláme naše děti

Praha, 24. 7. 2017 – Pro 81 % Čechů byl v dětství letní tábor neodmyslitelnou součástí prázdnin, na kterou dodnes rádi vzpomínají. Z letního průzkumu společnosti NMS Market Research vyplývá, že táborová tradice v tuzemsku neumřela, celkem 75 % dotázaných totiž posílá na tábor i svoje děti. Víc jak polovina z nich (58 %) si na týdenní letní tábor vyčlení z rodinného rozpočtu až pět tisíc korun a při výběru tábora jim záleží hlavně na bezpečnosti.

„Na táborová dobrodružství v přírodě, bojovky a večery u táboráku s kytarou dodnes rádo vzpomíná 81 % dotázaných. Tři čtvrtiny rodičů (75 %) nechtějí o stejné zážitky připravit ani své děti a většina z nich je posílá na tábory pravidelně. Platí to zejména pro rodiče, kteří vyrůstali ve velkých městech. Ačkoliv není výjimkou, že se dětem z tábora nechce domů a vrací se nadšené, 80 % dospělých ale přiznává, že se občas neubrání strachu o své ratolesti,“ přibližuje výsledky průzkumu Kamil Kunc, Client Service Manager NMS Market Research.  

Oblíbené tábory však nejsou nejlevnější a liší se zaměřením, nabídkou aktivit i nabízeným zázemím. Mezi tábory se těší oblibě zejména ty sportovní (56 %), skautské (41 %) nebo jazykové (27 %). Za týdenní letní tábor je přes polovinu rodičů (58 %) ochotno zaplatit až pět tisíc korun, 17 % dotázaných by bylo dokonce ochotno připlatit si a jít i nad tuto částku. Samotnou platbou za tábor ale výdaje nekončí a většina rodičů dává dětem na tábor i menší kapesné. Při koupi sladkostí a pohledů si děti nejčastěji (46 %) musí vystačit s částkou do pěti set korun, přičemž nejštědřejší jsou pražští rodiče. Celkem 25 % dětí může počítat s částkou do dvou set korun a 19 % pak může utratit až tisícovku. Nejméně peněz dávají rodiče z Olomouckého kraje.  

Podle čeho se tedy rodiče rozhodují, když vybírají tábor? Nejdůležitějším kritériem je bezpečné místo, na kterém záleží 65 % dotázaných. 62 % respondentů dále zajímá, jestli na tábor jedou i kamarádi dítěte a při výběru dají i na přání svého potomka. Ženy se při rozhodování řídí i zkušenostmi svých známých a raději své děti posílají na menší tábory s individuálnějším přístupem. Oproti tomu tatínkové mají v oblibě větší tábory se širším kolektivem. Pro mladší rodiče jsou důležité i webové stránky tábora a recenze. Zároveň dávají přednost táborům, které jsou v dojezdové vzdálenosti od města.

A co je na táborech nejlepší? Víc jak dvě třetiny (79 %) dotázaných nedá dopustit na kamarády a táborový kolektiv a 65 % respondentů si nejvíce užívalo hry a sporty. Naopak jednoznačným nepřítelem všech byl ranní budíček (42 %) a po něm následující rozcvička (30 %). Ženy by se navíc obešly i bez bojovek a stezek odvahy, které byly mezi muži naopak jedny z nejoblíbenějších.

NMS Market Research

Již od roku 1998 pomáháme svým klientům – zpravidla největším hráčům na trhu – zlepšovat zákaznický servis, nabízet lepší produkty a získávat nové zákazníky. Kromě centrály v Praze máme pobočku i na Slovensku, průzkumy však poskytujeme také v Polsku, Maďarsku a Rumunsku. Jsme členem organizací SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění) a ESOMAR (světová organizace pro výzkum veřejného mínění a marketingový výzkum).