Z technika v multioborového odborníka aneb jak se změnila práce IT síťového specialisty za 20 let

Společnost Cisco u příležitosti 20. výročí startu vzdělávacího programu Cisco Networking Academy srovnala náplň IT síťových specialistů dnes a v roce 1997. Od roku 2000 kurzy fungují i v České republice

Praha 2. listopadu 2017 – Z inženýrů propojujících jednotlivé síťové prvky v manažery propojující svět technologií a businessu – tak se za 20 let vyvinula práce IT specialistů. Společnost Cisco zmapovala jejich vývoj za dvě dekády u příležitosti jubilejního výročí zahájení vzdělávacího programu Cisco Networking Academy (CNA). Tím v České republice prošlo již více než 42 000 studentů, ve světě už přes 7,8 milionů. Zatímco dříve se IT věnovali pouze technicky nadaní studenti, dnes proniká de facto do všech oborů a základní počítačovou gramotnost potřebuje téměř každý. I proto se CNA kurzy měnily tak, aby odrážely změny ve vývoji informačních technologií a jejich využití v praxi.

Rok 1997 nabídl několik zajímavých technologických milníků. Byla zaregistrována doména Google.com, Microsoft akvíroval Hotmail, byla založena společnost Netflix, byl představen nový standard pro bezdrátové připojení 802.11, tedy základ dnešní podoby Wi-Fi, a společnost Cisco představila vzdělávací program Networking Academy. Ty začaly jako projekt na 64 akademiích v 7 státech USA. O rok později se kurzy rozšířily do Argentiny, Austrálie, Kanady, Velké Británie a Irska. V České republice byla první akademie otevřena na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze v roce 2000. Dnes, 20 let od vzniku kurzů, jimi prošlo už 7,8 milionů studentů ve 180 zemích a globálně je vyučuje zhruba 22 000 lektorů. V České republice v nich své znalosti získalo již více než 42 000 studentů a funguje zde 82 akademií, kde působí 215 lektorů. Dlouhodobý úspěch kurzů v Česku potvrzuje i vytvoření nové pozice koordinátora Cisco Networking Academy, ve které od 1. 11. 2017 působí Eliška Kühnerová.

IT specialista v roce 1997: ten, kdo umí zapojit síť

Před 20 lety se od IT specialistů očekávala pouze hluboká znalost technologií. Síťoví inženýři se tak zaměřovali na propojování jednotlivých zařízení a manuální aktualizaci systémů. Tomu odpovídaly i dovednosti, které po nich zaměstnavatelé vyžadovali. Tehdejší IT specialista musel umět především zajistit plánování sítě, její konfiguraci, řešit nastalé problémy. Nové technologické trendy jako mobilita, internet věcí, prediktivní analýza, cloud či kybernetická bezpečnost způsobily, že znalosti i dovednost IT specialistů dnes musí zahrnovat mnohem širší záběr.

IT specialista dnes a zítra: odborník na business i technologie

Rozdíl mezi současnou digitální érou a dobou před dvěma dekádami lze demonstrovat i na statistikách datových přenosů. Už v roce 2020 se do sítě připojí více než 1 milion zařízení za hodinu. A zatímco v roce 1997 proteklo globálně internetem za měsíc 5 petabytů dat, dnes je to podle aktuální studie Cisco Visual Networking Index měsíčně asi 96 exabytů, tedy téměř 20 000krát více. Tento vývoj se v příštích 10 až 15 letech ještě zrychlí. Dnešní a budoucí IT specialisté tak budou muset umět programovat, zvládnout prototypování, rozumět byznysovému kontextu se specializací na kyberbezpečnost, cloud, automatizaci, internet věcí či síťové systémy.

„S postupující digitalizací se firmy a organizace ze všech oborů mění na technologické podniky,“ říká Michal Stachník, generální ředitel Cisco ČR a dodává: „Ve střední a východní Evropě již za pár let budou více než polovinu připojených zařízení tvořit M2M moduly, senzory a zdravotnická zařízení a jejich počet prudce poroste. Proto pracujeme na tom, aby sítě byly inteligentnější a jejich správa byla více automatizovaná. Lidskou odbornost přesto nebude možné zcela nahradit. Trh neustále potřebuje více a více specialistů, kteří dokážou řešit komplexní projekty, nikoliv ztrácet čas manuálním nastavováním IT infrastruktury.“

Zaměstnavatelé očekávají počítačovou gramotnost

Podle závěrů Evropské komise vyžaduje dnes 90 % zaměstnaneckých pozic alespoň částečnou znalost digitálních technologií. Tento údaj se týká všech pozic napříč obory, a to i těch, u kterých to nemusí být na první pohled patrné, jako jsou zemědělství, zdravotnictví či stavebnictví. Proto je nutné zajistit i základní IT vzdělávání dostupné pro všechny, tak aby odráželo potřeby všech sektorů.

Proměny, které za 20 let přetvořily podobu světa, se promítly i do kurzů Cisco Networking Academy. Zatímco první kurzy se zaměřovaly pouze na vysoce odborná technická témata, dnes se otevírají všem. Proto se dnes rozdělují do třech kategorií podle náročnosti:

  • Úroveň 1 zahrnuje kurzy pro samouky, které jsou určeny studentům všech typů – a to i těm, kteří nemají žádné IT zkušenosti. Díky těmto kurzům mohou studenti zvážit svoji případnou kariéru v technologických oborech. Do této úrovně patří témata jako Úvod do kybernetické bezpečnosti či Úvod do internetu věcí
  • Úroveň 2 nabízí základní vzdělávací kurzy, z nichž mnohé mají úroveň certifikace a připravují studenty na technologickou kariéru. Patří sem témata jako Základy IT, Základy kyberbezpečnosti či Základy sítí.
  • Úroveň 3 poskytuje kurzy určené pro budování kariéry specialistů. Pokrývá odborné certifikace jako Cisco Certified Entry Level Technician (CCENT), Cisco Certified Network Associate (CCNA), Cisco Certified Network Associate Security (CCNA Security), Cisco Certified Network Professional (CCNP), CCNA Cyber ​​Ops, NDG Linux I a II.

Aby společnost Cisco zajistila úspěšné přijetí kurzů, od samého počátku spolupracovala s akademickou sférou a dalšími vzdělávacími organizacemi. To umožnilo přenést nové technologické kurzy na více lidí a spolupracovat na zlepšování technologického vzdělání poskytovaného školami a univerzitami.

O Cisco Systems

Cisco, (NASDAQ: CSCO) je celosvětovým technologickým lídrem, který již od roku 1984 pomáhá tomu, aby fungoval internet. Naši zaměstnanci, produkty a partneři pomáhají lidem navazovat bezpečná spojení a již dnes využívat digitální příležitosti zítřka. Další informace naleznete na newsroom.cisco.com nebo nás sledujte na Twitteru na @Cisco.