Sousedský život nevymřel, celkem 72 % Čechů stále chová lokální akce v oblibě

Praha, 6. 11. 2017 – Češi mají rádi, když to v jejich sousedství žije. Dětské dny, poutě, pálení čarodějnic i další společné akce se sousedy z blízkého okolí jsou v Česku stále populární, pravidelně se jich účastní 69 % českých občanů. Za vstup na takovou událost jsou Češi nejčastěji ochotni zaplatit do 150 korun (81 %). Alespoň to vychází z průzkumu agentury NMS Market Research pro Nadaci Via.

Mladí nebo staří, na tom vůbec nezáleží, komunitní život v plném proudu má rádo 72 % Čechů. Zatímco věk v tomto ohledu nehraje moc velkou roli, pohlaví ano. Ženy totiž oceňují komunitní zábavu (o 13 %) víc než muži. Zdaleka největší popularitu si lokální akce získaly u obyvatelů Středočeského kraje, kde je vnímá jako pozitivní zpestření života 86 % lidí. Naopak v Moravskoslezském kraji se jim obliby příliš nedostává, zásadně rádo je má pouze 18 % místních. Akce v okolí bydliště navštěvují pravidelně více než 2/3 Čechů, největší podíl na účasti mají mladí od 18 do 24 let (77 %).

Jaké akce máme nejraději?

Češi jsou věrní svým domovům, i proto se z lokálních akcí nejčastější účastní slavností města. Na ně se pravidelně vydává 57 % všech dotázaných. Naopak bály je moc nelákají, zde je pravděpodobná účast pouze asi čtvrtiny respondentů. Průzkum také potvrzuje, že mladí jsou milovníky muziky. Většina zástupců skupiny 18 – 24 let nejraději vyráží právě na místní koncerty či festivaly (67 %), čímž převyšují celkový průměr o 26 %. Podobně mladí vnímají i letní kina a divadla, rádo je navštěvuje 53 % z nich. Starší generaci už letní kina, koncerty ani dětské dny nelákají, zato si nenechají ujít farmářské trhy, na které rády vyrazí až 2/3 z nich. Polovina zástupců kategorie 55+ také nezmešká slavnosti města a téměř stejný počet ani poutě.

Právě poutě jsou nejoblíbenější událostí v oblastech do 2000 obyvatel, kde na ně vyrazí až 64 % místních. Lidé z měst s populací nad 100 tisíc pak nejčastěji chodí na farmářské trhy (61 %).  

Kolik dáme a kdo se podílí?

Pořádání podobných akcí není jednoduché. Češi se však ochotně do organizace buď zapojují (36 %), anebo by tak minimálně chtěli učinit (25 %). Nejvíce dobrovolných pořadatelů patří k věkové skupině 35-54 let. Za účast na lokální akci jsou Češi ochotni utratit do 150 korun (81 %).

Aktivní komunitní život podporuje i Nadace Via, která se nyní zaměřila na Tančírnu v Rychlebských horách (www.nadacevia.cz/tancirna). K náplni projektu se vyjádřil Zdeněk Mihalco, programový ředitel Nadace Via: „Společně s kapelou Priessnitz chceme vybrat dostatečný obnos na obnovu života v historické Tančírně. Díky vybraným financím tam zajistíme pravidelný program plný koncertů, festivalů i tanečních večerů, který bez pochyb pomůže rozproudit místní život.“