Black Friday v České republice využívá k nakupování dárků stále více lidí

Nákupní horečka s názvem Černý pátek neboli Black Friday, spojená s výprodejem a velkými slevami obchodníků, zachvátila obchody již na začátku týdne, ačkoliv Černý pátek jako takový teprve přijde – letos připadá na 24. listopadu. Podle společnosti Google spotřebitelé i prodejci podlehli tomuto americkému fenoménu a využívají ho ve stále větší míře k nakupování vánočních dárků.

Na Černý pátek čeká stále více nakupujících. Otevírá se jím vánoční nákupní sezona, jelikož lidé využívají nejvýhodnější akce a slevy obchodníků. V roce 2016 mělo slovní spojení Black Friday ve vyhledávači Google v České republice 330 000 hledání. Nárůst objednávek, které Google zachytil, byl o 55 % vyšší a tržby narostly v meziročním srovnání průměrně o 50 %.

2017-11-23 11_49_31-TZ_Black Friday v České republice využívá k nakupování dárků stále více lidí - G.pngGraf: Objem vyhledávání dárků na portálu Google v roce 2016

Zdroj: Google

Data Googlu z minulého roku dokazují, že lidé propadají vánoční nákupní horečce už začátkem listopadu. Nákupní šílenství začíná dnem dopravy zdarma, kdy některé e-shopy nabízejí ke všem svým objednávkám odvoz zakoupeného zboží zdarma. Tento rok byla doprava zdarma dokonce až 3 dny. Největší nárůst nákupů ale můžeme vidět právě v den, který připadá na Black Friday. Další vrchol nakupování dárků pak přichází v půlce prosince.

2017-11-23 11_49_40-TZ_Black Friday v České republice využívá k nakupování dárků stále více lidí - G.png

Graf: Tržby na Black Friday v roce 2016 (klienti z elektronického segmentu společnosti Performics)

Období Transakce Tržby
1. 11.–20. 12. 2016 572 1 390 514 Kč
Black Friday 25. 11. 2016 1827 4 321 485 Kč
Změna v % 319,40 % 310,78 %

Zdroj: Performics

Společnost Performics porovnala údaje svých klientů z elektronického segmentu z loňského roku. Ve srovnání byla použita data z období od 1. 11. 2016 do 20. 12. 2016 (bez dne, kdy se loni uskutečnil Black Friday, tedy pátku 25. 11. 2016) versus data přímo ze dne, kdy se konal Black Friday. Lze vidět, že tržby na Černý pátek byly vyšší o 310,78 % a zároveň bylo zaznamenáno i více vykonaných transakcí, a to o 319,40 %.

O agentuře Performics

Agentura Performics je největší výkonnostní agenturou na světě. V České republice působí Performics od června 2012 a zajišťuje servis v oblasti performance marketingu – SEM (reklama ve vyhledávačích), SEO (optimalizace pro vyhledávače), OneSearch (propojení SEO a SEM), výkonnostní marketing v display reklamě, na sociálních sítích, v mobilních telefonech a tabletech. Performics je vlastníkem několika patentovaných nástrojů a metodologií pro optimalizaci výkonnostních kampaní, například Benchtools či Socialtools.