Mareš a Gregor Brzobohatá i Koller se Svěrákem byli “naostro”!

Moderátor a zpěvák Leoš Mareš, topmodelka Taťána Gregor Brzobohatá, režisér Jan Svěrák nebo zpěvák David Koller se vyfotili “naostro”. Na svých sociálních sítích tak podpořili fotokampaň #hlasujunaostro, kterou rozjela internetová hra simulující prezidentské volby.

„Hlasuju naostro, hlasujte taky! 😉 Již rok běží projekt Prezident 21, jehož cílem je nalézt kandidáta na prezidenta, na kterém se nejvíce shodneme. Už vás hlasovalo přes čtvrt milionu a v první fázi hry zvítězil Jiří Drahoš. Teď byly však hlasy vynulovány a spuštěna druhá fáze projektu, ve které lze hlasovat už pouze pro potvrzené kandidáty. Proto přijímám výzvu Karla Janečka a hlasuju teď a tady from NYC a NEjsem naostro😜. PS: Jsem teda zvědavá, jak nám to dopadne přátelé… Prosím, buďte soudní… ❤✌,” zveřejnila na svém Instagramu a Facebooku topmodelka a herečka Taťána Gregor Brzobohatá a k hashtagu #hlasujunaostro přidala sexy fotku, jak sedí v kavárně u notebooku a hlasuje online.

Cílem kampaně #hlasujunaostro je totiž přimět veřejnost, aby se zapojila do internetové hry Prezident 21. Ta simuluje hlasování v rámci prezidentských voleb, ale nepoužívá klasicky pouze jeden voličský hlas, nýbrž rovnou čtyři. Z toho jsou tři kladné, a jeden dokonce záporný. Závěrem experimentu má být srovnání výsledků hry a skutečných voleb. Zároveň hra nabízí spoustu informací o oficiálních prezidentských kandidátech, kteří se souboje v lednu zúčastní, a snaží se tak k reálným volbám dostat co nejvíce občanů. Kdokoliv chce kampaň podpořit, může vyfotit originální fotografii, která vystihne název kampaně a zároveň bude daného člověka zobrazovat, jak volí online. K fotce je třeba na sociálních sítích přidat hashtag #hlasujunaostro a nominovat alespoň tři další lidi, kteří by ve hře měli také zahlasovat a opět se u toho vyfotit.

Kromě Leoše Mareše, Taťány Gregor Brzobohaté, Jana Svěráka nebo Davida Kollera se již do kampaně zapojili třeba Martin Vévoda z reality show Robinsonův ostrov, bloggerka a internetová guru Pavlína Louženská nebo autor hry Karel Janeček. Na svých sociálních sítích ji podpořily taky Bára Nesvadbová a Thea Kučerová.  

Co je Prezident 21

Prezident 21 je internetová hra, která chce seznámit občany ČR s principy volebního systému Demokracie 21 na příkladu společensky významné volby. Prezident 21 tak v reálném čase ukazuje, jak by volba prezidenta dopadla, kdyby občané získali možnost snadno navrhovat kandidáty a měli k dispozici 3 kladné a 1 záporný hlas.

Na internetu se aktuálně do hry zapojilo už téměř čtvrt milionu lidí z celé ČR. V první fázi hry mohli všichni její účastníci nominovat libovolné prezidentské kandidáty a hlasovat pro ně.

24. listopadu začne druhá fáze projektu – po konečném oznámení oficiálních a platných kandidátů pro prezidentskou volbu v roce 2018 se anulují dosavadní hlasy a začne reálný kandidátský souboj pouze oficiálních kandidátů. Všichni hlasující budou moci znovu vyjádřit preference. Hra se tak přemění v předvolební průzkum, který oproti těm klasickým trvá déle, bude probíhat v reálném čase a občané v něm budou moci sdělovat své preference pomocí jiného mechanismu hlasování.

—–

Hru provozuje nezisková organizace Institut pro Demokracii 21 věnující se zvyšování povědomí o volebním systému Demokracie 21. Systém navrhl matematik Karel Janeček, který je zároveň jedinou osobností, pro niž ve hře hlasovat nelze, ačkoliv podmínky Ústavy ČR na kandidaturu splňuje.

Demokracie 21 je moderní volební a hlasovací systém, ve kterém mají občané možnost použít více než jeden hlas. Efekt více kladných hlasů přináší větší společenskou shodu, a v důsledku toho je více lidí spokojených s výsledkem. Záporný hlas zase ztěžuje situaci těm osobnostem, které společnost rozdělují, například extremistům. Sečtení všech hlasů přináší výsledek, na němž se nejvíce lidí shodne a který nejméně lidem vadí. Systém Demokracie 21 je používán pro hlasování mimo jiné v takzvaných participativních rozpočtech měst, například v některých pražských městských částech, Říčanech, Chomutově, Ostravě, ale i v New Yorku, kde na jaře letošního roku 102 800 hlasujících rozhodovalo o bezmála miliardě korun.

 

Reklamy