Nakupujete dárky v e-shopu? Dejte si pozor, abyste nepřišli o cenná data

Internetové obchody v těchto dnech zažívají největší nápor. Zákazníci ještě na poslední chvíli na internetu vybírají vánoční dárky a spoléhají se přitom na svá chytrá zařízení. Podle průzkumu společnosti Deloitte letos plánuje dárky nakoupit přes internet 83 % zákazníků. Každá domácnost navíc v e-shopech hodlá v průměru utratit o necelých 5 000 korun více než loni. Stejně aktivní jsou však v tomto období i kyberzločinci, kteří v období předvánočních nákupů využívají vyššího počtu online plateb, na které se zaměřují. Kvůli nákladům spojeným s úniky dat a následnými nápravami škod by tak podle průzkumu Kaspersky Lab musely domácnosti navýšit celkový rozpočet za letošní Vánoce o 13 800 Kč.

V uplynulých letech se internetové obchody staly zcela běžnou součástí předvánočních nákupů. Krom jiného nabízejí pohodlí a široký sortiment. Široké možnosti, jak se obohatit na úkor uživatelů, však nabízejí také kyberzločincům. Chytrá zařízení uživatelů pro ně mohou být bohatým zdrojem výdělku – prostřednictvím ransomwaru po uživatelích mohou vyžadovat za opětovné zpřístupnění dat peněžité výkupné. Díky phishingovým e-mailům mohou vydělat i prodejem citlivých uživatelských údajů na černém trhu.

Ve svých chytrých zařízeních máme uloženo velké množství citlivých osobních údajů. Většinu vánočních přání posíláme už zcela běžně elektronicky. Z průzkumu vyplývá, že 21 % dat uložených v těchto zařízeních má pro své majitele nevyčíslitelnou cenu a jsou v podstatě nenahraditelné. Hodnota dat, které lze v případě ztráty nebo krádeže nahradit, se v průměru u jednotlivého uživatele může vyšplhat na 636 dolarů (13 800 Kč).

„Těsně před Vánocemi jsou naše data vystavena online hrozbám více než v průběhu roku. V online prostředí totiž trávíme více času a v e-shopech utrácíme vyšší částky. Daleko častěji také kontrolujeme e-maily, abychom se informovali o stavu objednávek. Často přitom spoléháme na nezabezpečené veřejné Wi-Fi sítě. Ojedinělé nejsou ani ztráty mobilních telefonů na vánočních večírcích, kde při zábavě ve větším počtu lidí ztrácíme obezřetnost. Ve všech zmíněných případech nám naše osobní informace a vzácné vzpomínky může ochránit vhodné bezpečnostní řešení. Nenechte si zkazit slavnostní předvánoční atmosféru,“ říká Andrei Mochola, Head of Consumer Business ve společnosti Kaspersky Lab.

Navzdory potenciálním rizikům si pouze polovina uživatelů zálohuje svá data. Kaspersky Lab ve svém průzkumu také zjistila, že 34 % dotázaných svá data nechce ukládat v online úložištích. Kdyby mělo dojít k útoku na tyto uživatele, existuje reálné riziko toho, že se nedostanou ke svým datům a budou muset vynaložit značné finanční prostředky za jejich obnovení. Nechtěným výdajům a infarktovým situacím lze přitom jednoduše předejít. Pravidelné zálohování dat a účinné bezpečnostní řešení poskytnou uživatelům kýžený klid nejen před vánočními svátky, ale po celý rok.

Aby byla uživatelova data v bezpečí kdykoliv a kdekoliv, doporučují odborníci Kaspersky Lab následující jednoduchá opatření:

  • Nainstalujte si na svém zařízení software chránicí před internetovými hrozbami. Opatřete si ho především v případě, kdy nakupujete online nebo využíváte veřejné Wi-Fi sítě. Zablokuje síťové útoky, samo opraví softwarové zranitelnosti a v systémových procesech detekuje škodlivé aktivity. Zabraňuje tak tomu, aby vaše osobní soubory byly zničeny, poškozeny nebo ukradeny.
  • Nakupujte pouze v ověřených e-shopech a online službách, jejichž adresa začíná na https. To zaručuje, že jsou veškeré datové transakce zašifrovány. Nenechejte se také zlákat podezřele výhodnými nabídkami nebo e-maily. Pokud jste o prodejci nikdy neslyšeli a cena je neuvěřitelně nízká – buďte ostražití.
  • Mějte své cenné vzpomínky uložené v zaheslovaných složkách. Tak k nim budete mít přístup jenom vy prostřednictvím unikátního hesla. I kdyby se vám mobil ztratil nebo byl odcizen, data v něm zůstanou nedotčena.
  • Ideální je vytvořit si několik kopií vašich cenných dat a mít alespoň jednu z nich uloženou v cloudu. Data tak budete mít kdykoliv a odkudkoliv po ruce.
  • Základním krokem k úspěchu je vytvoření a používání silných hesel. Pro každý svůj účet a službu, kterou využíváte, si vytvořte unikátní silné heslo.

Bezpečnostní řešení Kaspersky Total Security ochrání vaše cenné digitální vzpomínky 365 dní v roce. Poskytuje totiž celkovou ochranu proti malwaru, phishingu a škodlivým internetovým stránkám jak u pevných počítačů, tak i mobilních zařízení nebo tabletů. Díky funkci zálohování a šifrování vytvoří bezpečné kopie vašich fotografií, hudby a dalších složek. Tím vám umožní bezstarostné nakupování vánočních dárků po internetu.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností a v roce 2017 slaví 20 let od svého založení. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.

Reklamy