Mastercard: Peněženku nahradí chytré hodinky

Praha 23. ledna 2018 – Klasická peněženka se v roce 2018 stane minulostí, protože ji svět nahradí nositelnými zařízeními. Už nebudeme chrastit kapsou plnou drobných, zoufale hledat zatoulanou platební kartu nebo se zabývat deformacemi střihu našich kalhot. Podle předpovědí bude plných 62 procent nositelných zařízení, často označovaných jako chytré hodinky, obsahovat do roku 2020 platební funkce, oznámila společnost Mastercard.

„Nositelná zařízení, která donedávna zvládala jen relativně jednoduché úkony, jako je počítání kroků nebo měření srdečního tepu, získávají se schopností zprostředkovávat platby zcela nové možnosti,“ uvedl generální ředitel Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko Miroslav Lukeš.

V roce 2016 měl trh s chytrými hodinkami hodnotu obrovských 16,2 miliardy dolarů, přičemž se očekává další růst i rozšiřování schopností zprostředkovávat platby. Zvýšení prodejů v Británii o 45 procent v roce 2016 představoval jeden z nejvýraznějších nárůstů mezi evropskými zeměmi: prodalo se zde neskutečných 13 milionů nositelných zařízení.

Hnacím motorem růstu trhu s chytrými hodinkami je především důvěra v bezkontaktní technologie. Ve druhém pololetí roku 2015 vzrostl v meziročním srovnání počet bezkontaktních plateb realizovaných v evropských zemích téměř o 170 procent a v roce 2016 se jejich počet dále ztrojnásobil.

Objem mobilních plateb realizovaných v sedmi nejvyspělejších zemích EU (Británie, Francie, Německo, Itálie, Švédsko, Nizozemsko a Španělsko) ke konci roku 2015 vzrostl na 52 miliard dolarů, přičemž v následujících pěti letech se očekává jeho ztrojnásobení. Ve stejném roce spotřebitelé v Británii utratili bezkontaktními platbami 25 miliard liber, zatímco v roce 2017 bylo přibližně stejné částky – přesně 23,23 miliardy liber – dosaženo za pouhých šest měsíců.

Jsou to především velká města, která těží z využívání rychlých a bezpečných bezkontaktních plateb ve veřejné dopravě. A nositelná zařízení tyto platby ještě usnadňují. Stávají se tak stále oblíbenějšími a poptávka po nich se v evropských zemích jen mezi lednem a červnem 2017 v meziročním srovnání zvýšila o 22 procent.

Jakkoli je rychlost realizace platby důležitým parametrem, trvalo bezkontaktním platbám několik let, než se staly běžným způsobem placení. Nositelná zařízení jsou nyní díky pokročilému zabezpečení na samém prahu podobně širokého uplatnění.

V České republice si na možnost platby pomocí nositelného zařízení ovšem zatím musíme počkat. „V současné době na českém trhu tuto možnost žádná z bank nenabízí, ale ze zkušeností z okolních trhů, kde jsou již mobilní platby dostupné, vyplývá, že je to jen otázkou nepříliš vzdáleného času,“ mínil Miroslav Lukeš, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko.

Systém Mastercard Tokenization se významnou měrou podílí na tom, proč jsou platby prostřednictvím nositelných zařízení bezpečnější než kdy dříve. Díky tomuto systému je zajištěno, že šestnáctimístné číslo platební karty se v chytrých hodinkách nikde nepoužívá ani neukládá – namísto něj se používá náhradní číselný kód, označovaný jako „token“, který se vystavuje samostatně pro každé zařízení, které je schopno zprostředkovávat platby. Výsledné zabezpečení, uplatňované pro digitální platby, je podobné elektronickému čipu platebních karet.

Tokenizace navíc přidává další úroveň zabezpečení, neboť vlastní číslo platební karty zůstává skryto, a to i během platební transakce v místě prodeje. Jelikož většina lidí dává přednost digitální peněžence od své vlastní banky, umožňuje tento postup jednodušší přístup k důvěryhodnému způsobu realizace elektronických plateb.

O společnosti Mastercard
Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je jednička v oblasti inteligentních, pohodlných a bezpečných plateb. Provozujeme nejrychlejší síť pro zpracování plateb, která propojuje spotřebitele, finanční instituce, obchodníky, vlády a podniky ve více než 210 zemích a teritoriích celého světa. Produkty a řešení společnosti Mastercard ještě více usnadňují, zabezpečují a zefektivňují každodenní obchodní činnosti – například nakupování, cestování, podnikání a hospodaření s financemi. Sledujte nás na Twitteru @MasterCardNews, připojte se k diskusi na CashlessPioneers Blog a přihlaste se k odběru nejnovějších zpráv v Engagement Bureau.

 

Reklamy