9 z 10 dětí žijících v dětském domově není připraveno na samostatný život po jeho opuštění.

Praha, 18. 2. 2018 – Podle průzkumu agentury Ipsos není 87 % dětí připraveno na život po opuštění dětského domova. Tři čtvrtiny z nich vstupují do samostatného života se vzděláním z oborů, po kterých je na trhu práce vysoká poptávka, ale bez dostatečné praxe.

Tento problém řeší nový projekt Správný start. Jedná se o neziskovou organizaci, která je financována výhradně z vlastních zdrojů a prostředků třetích stran. Hlavním cílem projektu je dle jeho zakladatele, Jonáše Motyčky, příprava mladých lidí opouštějící dětský domov na reálný a plně soběstačný život prostřednictvím školení, rekvalifikačních kurzů a získání praxe v daném oboru.  

Děti v naprosté většině případů (71 %) studují obory s výučním listem. Mezi nejčastěji studované obory patří kuchař/číšník, zedník, prodavač či ošetřovatel. Právě o tyto profese je ale v současné době vysoký zájem. Problém nastává tehdy, kdy zaměstnavatel požaduje minimální dobu praxe, mimo té, kterou získají v rámci vzdělání.  Z průzkumu vyplývá, že 40 % dětí dosažené vzdělání nevyhovuje a 57 % respondentů by chtělo pokračovat v dalším vzdělávání. K tomu se navíc potýkají s téměř nulovou finanční gramotností, která jim v reálném světě dále komplikuje život. Pouze 13 % dětí uvedlo, že má na dobu po opuštění domova našetřené peníze.

Správný Start je vzdělávací systém založený výhradně na praxi. Na rozdíl od ostatních organizací zabývajících se integrací dětí z dětských domovů do společnosti, pracovní místa nezprostředkovává, ale přímo vytváří. Tím se nejen maximalizuje efektivita vzdělávacích nástrojů, ale o děti bude postaráno jak v pracovní době, tak i mimo ni. “Naším cílem je tyto mladé lidi naučit zodpovědnosti v pracovním i osobním životě a poskytnout jim zázemí, které po odchodu z dětského domova ztratili. Chceme docílit toho, aby na sobě pracovali na obou úrovních. Proto je ve volném času budeme vyučovat cizí jazyky, rétoriku, finanční gramotnost, etiketu, právo a další obecně platné nauky,” dodává Jonáš Motyčka.

Přesné počty odchodů a příchodů dětí z/do DD:

Školní rok Odchody dětí z DD trvale Příchody dětí do DD Počet dětí z DD ve školním roce Základní škola Učiliště/ Střední škola
2014/2015 909 1007 4314 2455 1442
2013/2014 1010 839 4253 2444 1431
2012/2013 1041 1103 4442 2611 1388
2011/2012 1104 1074 4628 2789 1431

Zdroj: MŠMT, http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp (tabulka H2.1.2.1)

Z výše uvedených dogmat, které vyplynuly z výzkumu agentury Ipsos je zřejmé, že projekt Správný start bude efektivně řešit všechny tři hlavní pilíře problémů dětí z dětských domovů při jejich odchodu.

http://www.spravnystart.cz

 

Reklamy