Jak vyfotit úspěšný snímek? Přes dvě stovky účastníků World Press Photo se zapojilo do studie společnosti Canon

PRAHA, 18. dubna 2018 – Canon představil výsledky nejnovějšího výzkumu, který zjišťoval vliv vizuálního vyprávění příběhů na dnešní společnost. Studie zpřístupňuje pohled profesionálních fotografů na úspěšnou tvorbu, na pořizování perfektních snímků i na budoucnost fotožurnalistiky. Canon ve studii nazvané „Visual storytelling: Getting the Shot“ čerpal z průzkumu, který uskutečnil u příležitosti letošního ročníku prestižní fotografické soutěže World Press Photo. V průběhu března 2018 se do něj zapojilo celkem 222 soutěžících fotožurnalistů.

Nejdůležitější je provokativní změna

Žádná zajímavá fotografie nevznikne sama od sebe. Co je ale tím kořením, které odděluje zrno od plev a umožní úspěšné vyprávění zaznamenaných příběhů? Hned 55 % dotázaných považuje za nejdůležitější „provokativní změnu v perspektivě na dané téma nebo problém“.  Dalšími hlavními složkami úspěšných snímků jsou podle oslovených fotografů emoce (48 %), silný příběh (31 %), odhalení (25 %) a dobrá kompozice (24 %).

Hybnou silou fotožurnalistů vždy byla touha zachytit vizuální příběh, který vyvolá diskusi, povede ke konkrétním krokům a změní úhel pohledu na daný problém. Příběh říkající pravdu, kterou nelze ignorovat. Je skvělé, že existují fotografové, kteří boří hranice a nebojí se přicházet s inspirativním poselstvím,“ vysvětluje Lee Bonniface, marketingový ředitel oddělení spotřebitelského zboží společnosti Canon Europe.

Jak pořídit perfektní snímek?

Drtivá většina fotografů (95 %) má za to, že zásadním předpokladem perfektního snímku je příprava. Do ní patří porozumění příběhu, uchopení vize a volba správného úhlu. S pečlivou přípravou jde ruku v ruce podrobná znalost fotografické výbavy včetně důvěry v její schopnosti a možnosti. Více než tři čtvrtiny
(78 %) profesionálních fotografů využívá ke své práci full-frame přístroje, přičemž jednoznačně nejoblíbenější značkou je Canon (63 %). Fotografové považují za důležitou zejména spolehlivost (94 %) a také intuitivní snadné ovládání (76 %).

Více než polovina (56 %) fotografů se shodla na tom, že okamžitě ví, zda právě pořídili vynikající snímek. Svědčí o tom i slova ambasadora Canon a jednoho z nominovaných v soutěži World Press Photo 2018. „Ten správný okamžik poznáte. Cítíte, že vše v záběru je na svém místě a že jste zachytili podstatu příběhu,“ říká Giulio Di Sturco.

Rozdílné názory na budoucnost

Canon se fotožurnalistů ptal i na odhad toho, kam se jejich práce bude v budoucnu posouvat. Jejich odpovědi ukazují, že jednotný názor na další vývoj neexistuje. Více než třetina (37 %) respondentů věří, že kvalita novinářské fotografie poroste, a to zejména díky posilování vlivu sociálních sítí, snadnému sdílení snímků a možnostem vyprávět příběhy on-line (45 %). Nicméně celých 32 % fotografů se domnívá, že dojde k pravému opaku – tedy k vytracení kvalitní fotožurnalistiky.  Pro třetinu (35 %) z nich bude hlavním důvodem takzvaná občanská žurnalistika (35 %), pro čtvrtinu (26 %) ústup tradičních médií a pětina (20,5%) se domnívá, že příčinou bude postupné rozmělňování role fotoreportérské profese
(20,5 %) „Je velmi důležité podporovat nejen dnešní fotožurnalisty, ale také vychovávat další generace. Smysl tohoto snažení je přitom jasný – zajistit, aby příběhy hodné pozornosti byly vyprávěny i nadále,“ dodává Lee Bonniface.

V souvislosti s budoucností se Canon ptal také na vliv technologií. Dotázaní fotografové přisuzují významnou roli virtuální (52 %) a rozšířené (49 %) realitě, nicméně 47 % respondentů nyní o doplnění své fotografické výbavy nad rámec full-frame digitální zrcadlovky, objektivů a příslušenství neuvažuje. Fotografové jsou si také jistí, že navzdory rychlému technologickému pokroku budou i nadále zásadní fotografické zkušenosti a dovednosti – 96 % účastníků průzkumu má za to, že kreativní procesy se bez lidského faktoru nikdy neobejdou. Jinými slovy, samotná technika na „správného ducha“ snímku nestačí a stačit nebude, ačkoliv tvůrčí práci stále více a více zjednodušuje.  

Další informace umožňující pochopení možností a vlivu fotožurnalistiky jsou k dispozici na www.canon-europe.com/pro/stories/future-of-photojournalism.

– KONEC –

  O společnosti Canon Europe

Canon Europe je zastoupení japonské společnosti Canon Inc., globálního poskytovatele technologií a služeb z oblasti zpracování obrazu a jedné z nejznámějších a nejoblíbenějších značek na světě. Canon Europe působí ve 120 zemích v Evropě, na Středním východě a v Africe a zaměstnává zde 19 tisíc lidí. Na celkových celosvětových příjmech společnosti Canon se Canon Europe podílí přibližně jednou třetinou.

Společnost Canon, Inc. byla založena v roce 1937 a lídrem ve zpracování obrazu je po celých 80 let. Jejím cílem je podněcovat k neustálému překonávání možností využití obrazu a prostřednictvím technologických inovací v široké škále oblastí – od fotoaparátů přes komerční tiskárny a firemní konzultační služby až po zdravotnická zařízení – obohacuje Canon životy běžných lidí i firem.

Pozitivní vliv společnosti Canon na oblast technologií a služeb z oblasti zpracování obrazu neustále roste. Svědčí o tom i sociální a environmentální přínosy, za kterými stojí jak zaměstnanci, tak i produkty značky Canon, a představují důkaz úspěšnosti podnikové filosofie Kyosei – „společně žít a pracovat pro obecné blaho“.

Další informace o společnosti Canon Europe a Canon CZ jsou k dispozici na http://www.canon-europe.coma http://www.canon.cz.

 

Reklamy