Obce na Brněnsku mohou inovacemi ušetřit polovinu nákladů na osvětlení

Dodavatelé chytrých a komplexních řešení raději nejdou do výběrových řízení, pokud zastupitelé obcí soutěží jen na nejnižší cenu. Shodli se na tom účastníci akce Smart Region Tour 2018 v Brně.

Brno, 25. dubna 2018 – Ukázat chytrá energetická řešení městům a obcím Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina, kdy obce mohou ušetřit až 50 % nákladů na osvětlení a až 30 % nákladů na topení v budovách úřadů, ve školkách a školách a dalších objektech, bylo cílem akce Smart Region Tour 2018. Ta se konala 24. dubna na Výstavišti Brno za účasti vedení města v čele s primátorem Statutárního města Brno Petrem Vokřálem, dále představitelů krajů, desítek starostů obcí a dodavatelů energií, včetně významného dodavatele elektřiny a plynu společnosti Centropol.

Zejména Brno je v zavádění chytrých technologií velmi aktivní, jeho zástupci již nyní spolupracují se špičkovými odborníky v projektech úspor energie. Co však podle účastníků diskusního setkání brání rychlejšímu zavádění chytrých technologií, je současná legislativa. Ta totiž nahrává výběrovým řízením na nejnižší cenu a omezuje tak inovace.

V praxi výběrové řízení vypadá tak, že zastupitelstvo soutěží dodavatele řešení převážně na nejnižší cenu, aniž obec přihlíží k nejefektivnějšímu a dlouhodobému řešení. Zatímco v soukromém sektoru si firma vybere vhodného dodavatele pro chytré řešení a ladí s ním podmínky včetně ceny, kvality, servisu či záruk, samospráva se při výběrovém řízení zaměřuje na cenu, které přizpůsobuje celkový koncept.

Mnohé firmy nechtějí jít do výběrových řízení, protože často není jasné, zda jejich návrhy a projektovou dokumentaci nepřebere vítězný nejlevnější dodavatel. “Žádná firma nebude vymýšlet efektivní a komplexní řešení proto, aby ho za nižší cenu převzala a realizovala konkurence,” uvedl v diskusi Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol. Důsledkem zmíněného přístupu samospráv je nekomplexnost, což vede k poptávání jen dílčích projektů, např. chytrých laviček, chytrých košů aj.

Jak upozornil zástupce Centropolu, který je mezi dodavateli elektřiny a plynu v získávání veřejných zakázek v ČR druhým nejúspěšnějším, orientace na nejnižší cenu může být pro obce dokonce riziková. Někteří dodavatelé energií totiž balancují na hraně existence, proto “podstřelují” cenu. V řadě případů jim ale ani tato taktika nepomáhá předejít krachu. Například v roce 2016 ukončilo činnost 13 dodavatelů energií, počátkem roku 2018 to byla další společnost.

Obcím nabízíme win-win řešení, tedy komplexní a dlouhodobě efektivní,“ uvedl v diskusním panelu Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů Centropolu. Právě Centropol spolupracuje se špičkovými technologickými firmami a již nyní poskytuje obcím nezbytný energetický management, který vede k optimálnímu nákupu energií, výběru a administraci dotačních titulů na klíč. Pokud obec využívá alternativní zdroje, vyhodnotí její výkon.

O společnosti Centropol

Centropol je jedním z nejvýznamnějších dodavatelů elektřiny a plynu v České republice. Obsluhuje na 300 000 odběrných míst z řad domácností, firem a institucí. Firma se dlouhodobě umísťuje v první stovce nejvýznamnějších českých firem v žebříčku, který vyhlašuje Sdružení Czech TOP 100. V roce 2016 dosáhl obrat společnosti Centropol bezmála sedmi miliard korun. Majitelem a jediným akcionářem je český podnikatel Aleš Graf. Centropol je členem Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Reklamy