Malým značkám se online daří

Brno 17. května 2018 – Poprvé v historii přesáhl počet e-shopů v České republice hranici 40 000. V přepočtu na obyvatele máme nejvíce online obchodů ze všech států Evropské unie. V loňském roce jich navíc opět celá řada přibyla, a to i přes to, že v předchozích letech jejich počet spíše stagnoval. Jedněmi z tahounů tohoto růstu jsou u nás – podobně jako ve světě – především malí provozovatelé. A rostou o řád vyšším tempem než velcí zavedení hráči.

Potvrzuje to i Webnode, podle kterého už několik let v řadě roste počet „nadšeneckých“ e-shopů. Na jeho platformě jich celosvětově funguje více než milion a každý měsíc na celém světě přibydou desítky tisíc dalších. Výrazným způsobem se však mění jejich kvalita – a platí to i pro Českou republiku.

„Mnohem častěji než v minulosti se setkáváme s lidmi, kteří po dvaceti letech v práci řekli pomyslné ‚a dost‘ a začali dělat to, co je naplňuje. Vaří marmelády, vyrábí deskové hry, šijí hračky a prodávají je svépomocí pod vlastní značkou na vlastnoručně sestaveném e-shopu,“ uvádí Slawomír Budziak, který ve Webnode vede oddělení pečující o zákazníky.

A klientelu si malé značky dokáží najít poměrně rychle. Zákazníci se totiž shodují na tom, že například cena u nich při nákupu dávno nehraje takovou roli, jako celkový pocit z nákupu a znalost příběhu, který za produkty stojí. České „nadšenecké“ e-shopy by tak v součtu mohly letos dosáhnout obratů v řádech nižších stovek milionů a vzniknout by jich mohla až tisícovka.

Čím tedy podle Webnode dokáží majitelé malých e-shopů získat své zákazníky nejvíce?

 

  • Autenticita

 

Autenticita je věc, se kterou si stále více lámou hlavu marketéři velkých značek. Ty malé nad ní nemusí laborovat, mají ji zkrátka v sobě. A jejich zákazníci to cítí.
„Stejně jako se stále častěji vracíme do malých obchůdků namísto nákupních center, tak i na internetu začínáme dávat přednost nákupům v menších, specializovaných obchodech,“ myslí si Budziak. „Sice nejsou tak naleštěné, ale cítíme se v nich dobře a chceme se k nim vracet.“

 

  • Lidskost

 

Češi se postupně naučili vnímat element „volby penězi“. Mnohem více přemýšlí nad tím, komu platí a jestli jejich platba pomáhá dobré věci. V případě malých e-shopů je tak každé zakoupené zboží vlastně příspěvkem na jejich další provoz a poděkováním za odvahu jejich majitelům.

„Je v tom určitý prvek solidarity. Lidé se velmi rádi semknou a podpoří něčí šikovné ruce a bystrou hlavu prostě jen tím, že se rozhodnou nakoupit jeho zboží,“ vysvětluje Budziak. „Neobvyklé nejsou ani případy, kdy facebooková komunita dokázala během pár měsíců pomoci s rozjezdem úspěšného podnikání od úplné nuly.“

 

  • Expertiza

 

U malých e-shopů se v případě jakéhokoli dotazu obracíte přímo na jejich majitele. Tedy na ty, kteří jsou s největší pravděpodobností přímo výrobci produktů anebo mají skvělý přehled o tom, co prodávají.
„Namísto složité komunikace se zákaznickými odděleními si popovídáte hned s tím nejpovolanějším. Nebývá problém se domluvit na tom, že některý produkt upraví, dovyrobí či doobjedná,“ popisuje Budziak. „To vám velký e-shop nenabídne.“

 

  • Nadšení

 

Žít se zapáleným e-shopistou jeho příběh, být s ním v kontaktu přes sociální sítě, radit a pomáhat mu s laděním jeho produktu. Vědět, že na jeho úspěchu je i náš malý otisk. Zejména mladší generace v tom vidí stále větší hodnotu.

„Sdílená radost je krásná věc. Je perfektní sledovat příběhy lidí, kteří se rozhodli jít za svým snem a vidět, jak se jim daří ho naplňovat. I toto je jedna z věcí, kterou dokážeme více docenit,“ zmiňuje Budziak. „Právě proto bývají zákazníci malých e-shopů ti nejloajálnější. Jeho úspěch zkrátka považují i za svůj.“

 

  • Originalita

 

Nejkrásnější na tom všem je, že naprostou většinu produktů, které na malých a středních e-shopech kupujete, byste jinde hledali zcela marně. Nezaměnitelný rukopis je to, kvůli čemu se rádi vracíme.

„Češi jsou neuvěřitelně šikovný národ. A dostupnost jednoduchých e-shopů typu Webnode, které si může postavit doma každý z nás, umožňuje vidět to v plné šíři,“ věří Budziak. „Neotřelé nápady jsou tou největší přidanou hodnotou, kterou můžeme v nadšeneckých e-shopech dostat. A jsme ochotni si za ně připlatit.“

O Webnode

Webnode je považován za jednu z globálně nejúspěšnějších českých e-commerce společností. Její platformu znají lidé na všech kontinentech a využilo ji již přes 30 milionů klientů, z toho přes 1 milion v České republice. Nejvíce uživatelů má Webnode v Brazílii, Španělsku, Německu, Francii, Itálii, České republice a Slovensku. Stočlenný tým tvoří zaměstnanci 21 různých národností.

www.webnode.com

 

Reklamy