Nákupní parky v Česku a na Slovensku rostou na oblibě

Nákupní parky v současné době zažívají v Česku boom. Jen v minulém roce jich bylo nově otevřeno 16 o celkové rozloze 45 tisíc m2. V tom letošním developeři plánují postavit dalších 23 se souhrnnou plochou až 85 tisíc m2, a podobně oblíbené jsou nákupní parky i na Slovensku. Jejich obliba i nadále poroste díky stabilní ekonomice a růstu mezd. Ve své analýze to uvedla společnost STARTEEPO.

Nákupní parky jsou alternativou klasických obchodních center, od kterých se však liší v mnoha aspektech. Často se jedná o jednopodlažní nákupní střediska na okraji měst, která na jednom místě nabízejí prodejnu potravin, drogerie, módy, lékárnu, elektro či chovatelské a sportovní potřeby. V současnosti je trendem rovněž rozšiřování nabídky o restaurace, kavárny či dětská hřiště. Svým klientům tak nabízejí ucelenou nabídku obchodů a služeb.

Hlavní příčinou vysoké obliby nákupních parků je trend stěhování obyvatelstva do rezidenčních oblastí, což obchodníky nutí nezaměřovat se pouze na centra měst, ale i na okrajové městské části. Výhodou je navíc často skvělá dostupnost autem a vysoký počet parkovacích míst.

Doháníme západoevropské trendy

V západní Evropě lze nákupní parky nalézt téměř v každém větším městě. Největší zastoupení mají v zemích jako Velká Británie, Irsko, Benelux či Francie. Oblibu těchto parků můžeme posledních 10 let pozorovat i ve státech střední a východní Evropy včetně České republiky. Jen v minulém roce jich bylo  v ČR dokončeno 16 o celkové rozloze 45 tisíc m2. V tom letošním developeři plánují postavit dalších 23 se souhrnnou plochou až 85 tisíc m2.

Hustota pokrytí nákupními parky v ČR je však různá. Největší pokrytí má Karlovarský kraj, kde na jeden nákupní park vychází zhruba 30 tisíc obyvatel. Naopak nejhorší pokrytí je v Jihomoravském kraji, kde vychází jeden park na 78 tisíc obyvatel. V průměru je v Česku zhruba 37 tisíc obyvatel na jeden nákupní park, a tento průměr se díky nové výstavbě každým rokem snižuje.

Nákupní parky v hledáčku investorů a developerů

Z pohledu výnosů pro investory jsou na tom země z regionu CEE lépe než ty v západní Evropě. Nejnižší výnosy z provozování nákupních parků jsou ve Francii (4,25 procenta), Německu (5 procent) či Belgii (5,25 procenta). Naopak v Polsku je to 7 procent, Maďarsku 7,25 procenta a na Slovensku dokonce 7,50 procenta. V Česku dosahují průměrné výnosy úrovně 6,38 procenta.

Zájem o nákupní parky potvrdil i David Hauerland ze skupiny Fidurock Capital, která hodlá letos vydat dluhopisy až za 500 milionů korun právě za účelem výstavby nákupních parků v Česku a na Slovensku. „Nákupní parky byly historicky spíše stranou zájmu investorů. I proto tento segment nabízel a stále nabízí atraktivnější výnosy než jiné typy nemovitostí. Pro nás nákupní parky představují ideální poměr výnosu a rizika,“ uvedl.

Pro investory a developery jsou nákupní parky atraktivní investiční příležitostí vzhledem k vyšším výnosům oproti jiným druhům realit. Po nákupních parcích, které nyní nabízejí nejvyšší výnosy, jsou to průmyslové zóny s 6 procenty a kancelářské prostory s 5,6 procenta. Nejmenší výnosy jsou pak v případě prémiových nákupních ulic ve výši 3,5 procent ročně.

Retailu stále nahrává silný ekonomický růst

Dobrá kondice české ekonomiky a rostoucí příjmy českých domácností se odrážejí v pozitivním spotřebitelském výhledu, kdy indikátor spotřebitelské důvěry je na svém pokrizovém maximu. Lidé se nebojí utrácet, z čehož těží zejména obchodníci – maloobchodní tržby stabilně rostou, od roku 2013 v průměru o 5,4 % ročně.

„České ekonomice se daří. Lidé si jsou toho vědomi, a tak roste i jejich spotřeba, což se pozitivně projevuje v maloobchodních tržbách. A právě z toho těží provozovatelé nákupních parků, kteří tak mají prostor pro zvyšování nájmů a výnosnosti svých portfolií,“ dodal k analýze parků František Bostl, ekonom a výkonný ředitel společnosti STARTEEPO.

Podle něj navíc nic nenasvědčuje tomu, že by dobré časy české ekonomiky měly skončit. „Evropská komise prorokuje pro příští rok růst HDP o 3 procenta, Česká národní banka dokonce o úrovni 3,4 procenta. Spotřeba domácností, a s ní související maloobchodní tržby, by tak měla dále růst,“ doplnil. Podobný pozitivní vývoj jako v Česku pak očekává i na Slovensku. „Pokračující zájem o výstavbu nových nákupních parků a rozšiřování stávajících lze očekávat i v následujících letech,“ uzavřel.

 

Reklamy