Gartner: pět nových technologických trendů, které pomohou smazat hranice mezi lidmi a stroji

Praha, 30. srpna 2018 – Hype křivka rodících se technologií letos opět odráží více než 2 000 technologií na všech ostatních hype křivkách publikovaných společností Gartner. Sama pak zahrnuje vybraných 35 technologií, které odhalují pět nových technologických trendů, jež pomohou smazat hranice mezi lidmi a stroji. Rodící se a postupně dospívající technologie, jako je AI, umožní podnikům, aby byly všudypřítomné, vždy dostupné a připojené k obchodním ekosystémům.

gartner-hype-2018-image1.png

Hype křivka rodících se technologií pro rok 2018

Hype křivka rodících se technologií a řada dalších hype křivek sestavených pro letošní rok podle analytiků Gartner naznačují pětici nastupujících technologických trendů, které budou formovat svět byznysu a s ním i celou společnost. Jsou to:

Demokratizovaná AI (Democratized AI)

Technologie náležející pod souhrnné označení AI (umělá inteligence) budou do deseti let doslova všude. Těm, kdo je nasadí jako první, umožní lépe se přizpůsobovat novým situacím a řešit zcela nové úkoly, postupem času se ale tyto technologie stanou běžné a dostupné nejširším masám – demokratizované. Trendy a fenomény, jako jsou cloud, tvořící („maker“) komunity a open source, nakonec AI dostanou do rukou skutečně všech.

Digitalizované ekosystémy (Digitalized Ecosystems)

Rodící se technologie vyžadují revoluční změnu v samotných základech, jež umožní poskytnout potřebný objem dat, vysoký výpočetní výkon a všudypřítomnost podpůrných ekosystémů. Posun od škatulkované technické infrastruktury k platformám podporujícím ekosystémy vytváří podmínky pro zcela nové obchodní modely propojující lidi (uživatele, zákazníky) a technologie.

Samoobslužné biohackování (Do-It-Yourself Biohacking)

Během příštího desetiletí vstoupí lidstvo do „transhumánní“ éry: biologii bude možné „hacknout“ v závislosti na životním stylu, zájmech a zdravotních potřebách. Biohacking bude patrně nabývat čtyř podob: technologická rozšíření, nutrigenomika, experimentální biologie a „drsné“ biohackování. Otázkou pochopitelně zůstává, jak daleko bude společnost ochotna zajít při přijímání těchto postupů a jaké etické otázky se v souvislosti s nimi objeví.

Transparentně pohlcující zážitky (Transparently Immersive Experiences)

Technologie budou stále více orientované na uživatele – a to až do té míry, že se začnou stírat hranice mezi lidmi, organizacemi a věcmi. Půjde o technologie, které rozšíří a umožní chytřejší prostředí doma, v práci a na řadě dalších míst.

Všudypřítomná infrastruktura (Ubiquitous Infrastructure)

Infrastruktura již není klíčem k dosažení cílů organizace. Nástup masového využívání cloudových služeb v nespočtu jejich podob již dnes umožnily neustále dostupné, fungující a neomezené infrastrukturní výpočetní prostředí.

V rozšířené podobě najdete článek na našem webu zde: https://kpc-group.cz/blog/gartner-pet-novych-technologickych-trendu-ktere-pomohou-smazat-hranice-lidmi-stroji.

Uživatelé služeb Gartner mohou nalézt další informace ve studii “Hype Cycle for Emerging Technologies, 2018.” Přehled publikovaných hype křivek pro rok 2018 se nachází ve studii, „2018 Hype Cycles: Riding the Innovation Wave“.

O hype křivkách

Hype křivka (Hype Cycle) je jednoduchým a přehledným nástrojem pro pochopení technologických cyklů. Umožní vám odlišit přehnaná očekávání, spojená často s novými technologiemi, od jejich reálných možností a rozhodnout se, zda a kdy se o ně začít zajímat a investovat do nich. Jde vlastně o jednoduchou vizualizaci způsobu, kterým většinou uvažujeme o nových technologiích.

Jako „zákon“ (či spíše empirickou poučku) jej definoval již v 70. letech vědec a futurolog Roy Amara větou: „Máme sklon přeceňovat význam nových technologií v krátkodobém horizontu a podceňovat jejich dopad v horizontu dlouhodobém.“ Hype křivka elegantně zobrazuje obojí – vrchol přehnaných očekávání je oním přeceňováním a opětný nástup z vystřízlivění směrem k produktivitě souvisí s podceněním dlouhodobého dopadu přinejmenším některých technologií.  Další podrobnosti o hype křivkách a práci s nimi naleznete na webu místního zastoupení Gartner.

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.

Reklamy