Za každý třetí únik dat pykal zaměstnanec propuštěním

13. září 2018 – Únik dat může poškodit soukromí zákazníků, firemní zisky a reputaci společnosti. Mnohdy vede i k přímým následkům pro konkrétní zaměstnance firmy. Podle průzkumu Kaspersky Lab a B2B International vedla celá třetina (31 %) úniků dat v posledním roce k předčasnému a nedobrovolnému odchodu lidí z práce. Ve 29 % případů u malých a středních firem a 27 % u velkých firem byli propuštěni lidé na seniorních pozicích, kteří neměli na starosti oblast IT.

Propuštění za únik

Únik dat z firemních databází může ovlivnit život nejen zákazníkům, ale i zaměstnancům. Ukázal to nový průzkum společnosti Kaspersky Lab a B2B International. Z něj vyplývá, že za poslední rok došlo u 43 % firem po celém světě minimálně k jednomu úniku dat. Z toho ve dvou pětinách případů se únik týkal osobních údajů zákazníků (41 % případů na straně SMB a ve 40 % na straně velkých korporací). Tyto problémy často vyústí ve ztrátu zaměstnání odpovědných zaměstnanců, přičemž propouštění se nevyhýbá ani nejvyšším vedoucím pozicím.

Chyba nebo nedopatření, které způsobí únik dat z firemních databází, může stát pozici jakéhokoli zaměstnance bez ohledu na jeho postavení – v roce 2017 jsme mohli vidět propuštění řady ředitelů i řadových zaměstnanců.

Tyto problémy s sebou přinášejí hned několik negativních následků. Kromě ztracených talentů musí firmy často finančně odškodnit postižené zákazníky. K tomuto kroku bylo nuceno přistoupit 45 % malých a středních podniků a 47 % velkých korporací. Více než třetina (25 % SMB firem a 38 % korporací) firem zaznamenala po podobném incidentu problémy s přilákáním nových zákazníků. Výjimkou nebyly ani udělené pokuty, které muselo zaplatit 27 % menších firem a 31 % korporací.

Mějte data pod kontrolou

Ze statistik vyplývá, že citlivá osobní data svých zákazníků uchovává a zpracovává 88 % společností. Údaje svých zaměstnanců má uloženo 86 % firem. Bez těchto informací se v podstatě moderní společnosti v této době neobejdou. S novou právní legislativou, všeobecně známým nařízením GDPR, ale přibyly firmám nové povinnosti.

Fakt, že 20 % společností ukládá citlivá data zákazníků i zaměstnanců mimo svoji vlastní infrastrukturu – na veřejném cloudu, BYOD zařízeních nebo SaaS aplikacích – klade ještě vyšší nároky na to, jak je s nimi zacházeno. Nejnáročnějším úkolem je v tomto případě zajištění jejich ochrany.

86 % firem uvádí, že má alespoň nějakou formu zabezpečení dat a odpovídající předpisy. Všeobecné zásady ochrany osobních údajů však samy o sobě nejsou zárukou, že bude zpracování dat probíhat podle regulí a bezpečně.

Společnosti by proto měly používat bezpečnostní řešení, která mohou ochránit data napříč celou infrastrukturou – včetně cloudu, všech zařízení a aplikací. Proškolení všech zaměstnanců, kteří pracují s osobními daty, a IT odborníků by mělo být samozřejmostí.

O společnosti Kaspersky Lab

Kaspersky Lab je mezinárodní společností, která se zabývá kybernetickou bezpečností již více než 20 let. Své rozsáhlé odborné znalosti kybernetických hrozeb využívá Kaspersky Lab při vytváření bezpečnostních řešení a služeb nové generace zaměřených na ochranu podniků, kritické infrastruktury, vládních organizací a uživatelů po celém světě. Portfolio společnosti zahrnuje špičkové zabezpečení koncových bodů a specializovaná bezpečnostní řešení a služby sloužící k ochraně proti sofistikovaným a neustále se vyvíjejícím digitálním hrozbám. Technologie Kaspersky Lab chrání celosvětově více než 400 milionů uživatelů a 270 tisíc korporátních klientů. Více se dozvíte na www.kaspersky.cz.

Reklamy