Kiwi.com vyhlašuje 2. ročník Travelling Salesman Challenge: Vyřešte problém obchodního cestujícího a leťte i se svým týmem na cestu kolem světa

Praha, 9. října 2018 – Česká společnost Kiwi.com, která se zaměřuje na vyhledávání a prodej letenek do celého světa, dnes spustila druhý ročník soutěže Travelling Salesman Challenge, jejíž vítěz vyhraje cestu kolem světa. Cílem je vyřešit problém obchodního cestujícího a navrhnout fungující algoritmus, který bude nabízet nejlevnější letecká spojení mezi vybranými oblastmi. Příležitost ukázat své schopnosti mají týmy 2–3 developerů až do 29. října.

Účastníci loňského ročníku Travelling Salesman Challenge měli za úkol najít algoritmus, který bude schopen smysluplně kombinovat jednosměrné lety mezi více městy, a to třeba i v rámci jediného dne. Vítězství si minulý rok odnesl Čech Petr Lavička.

„Mou největší motivací byl NP úplný problém, který není matematicky řešitelný žádnou známou metodou. O vhodném algoritmu, který by se přiblížil co nejblíže k řešení zadaného problému, jsem přemýšlel po večerech. Nakonec jsem zvolil algoritmus nazývaný simulated annealing. Pořád jsem však nebyl spokojený, a tak jsem jej vylepšoval dále o mé vlastní metody. Mé řešení bylo nakonec schopné zhodnotit přibližně 120 milionů různých cest během půl minuty. Algoritmus týmu, který skončil druhý, byl téměř dvakrát tak pomalejší a neobsahoval mnou doplněné optimalizace,“ popisuje svou cestu k vítězství minulého ročníku Petr, který se k němu dopracoval sám. Do svého týmu však zapsal své nic netušící rodiče, kteří svět procestovali společně s ním.

Letošní výzva se zaměří na hledání nejlepšího algoritmu pro cestující, kteří chtějí navštívit jakékoliv město v předem vybrané oblasti. Při řešení úkolu se musí developeři držet i další podmínky – cestující se v jednotlivých destinacích může zdržet jediný den a poté ze stejného letiště cestovat dále.

“Letošní zadání soutěže je přímo navázané na další směřování našeho nového produktu NOMAD. Pořádáním této soutěže chceme dát lidem příležitost vyzkoušet, jaké je podílet se na inovaci cestovního průmyslu. Náš vlastní vývoj však probíhá zcela nezávisle na soutěži a platí, že co soutěžící vymyslí, zůstává jejich,” vysvětluje Jan Plhák, který vede tým zodpovědný za vývoj NOMADa.

Problém obchodního cestujícího, poprvé zdokumentovaný v roce 1930, je jednou z nejobtížnějších otázek v oblasti optimalizace, plánování a logistiky, jež se snaží najít optimální propojení různých bodů na mapě. Kromě těchto oblastí je možné ho využít právě pro cestování, a to pro cestující, kteří potřebují objet několik míst v jakémkoliv pořadí, ale v daném časovém horizontu.

Na letošní Travelling Salesman Challenge se mohou přihlásit dvou až tříčlenné týmy, vyřešit zadaný úkol je třeba do 29. října. Organizátor pozve TOP 10 týmů na slavnostní galavečer 9. listopadu v Praze, kde vyhlásí vítěze.

Hlavní cenou je cesta kolem světa, druhý tým získá cestovní vouchery v hodnotě 1000 eur, a třetí nejlepší tým získá cestovní vouchery v hodnotě 600 eur.

Detailní informace o soutěži Travelling Salesman Challenge jsou na oficiálním webu soutěže.

O společnosti Kiwi.com

Společnost Kiwi.com byla založena jako start-up čtyřiadvacetiletým Oliverem Dlouhým a Jozefem Képesim v Brně v roce 2012. Kiwi.com díky svému algoritmu, tzv. virtuálnímu propojování (virtual interlining), který se zaměřuje na kombinace letů nespolupracujících aerolinek, vyhledává a sestavuje unikátní letecká spojení a cenové nabídky letenek. Společnost také nabízí záruku navazujících spojení, tzv. Kiwi.com Guarantee. První letenky společnost prodala v březnu 2013 v desítkách kusů, zatímco dnes její měsíční obrat dosahuje více než 1,5 miliardy Kč při průměrných 8 000 objednávkách denně. Kiwi.com dnes má globálně více než 1 700 zaměstnanců. Společnost se stala nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve střední Evropě za rok 2017, když zvítězila v Deloitte Technology Fast 50. V hodnocení Deloitte Technology Fast 500 EMEA Kiwi.com obsadila v konkurenci 500 firem 7. místo. Za poslední 4 roky její tržby vzrostly o 7 165 % na více než 8,5 miliardy korun (332 milionů eur) v roce 2016. Do první desítky pro Evropu, Blízký východ a Afriku se přitom žádná česká firma ještě nikdy neprobojovala. Společnost Kiwi.com dnes zpracovává na 50 milionů vyhledávání denně a nabízí více než 225 tisíc aktualizovaných cen za minutu, svým uživatelům zároveň zprostředkovává nejlepší nabídky prostřednictvím notifikací a upozornění na cenu.

Reklamy