Zalando spustilo robotického módního poradce – pomůže vybrat nejlepší outfit

Praha, 30. října 2018 // Může počítač vůbec pochopit módu? A z čeho se vlastně skládá skvělý outfit? Nový produkt značky Zalando napovídá, co všechno je ještě možné. Zalando právě spustilo robotického módního poradce (Algorithmic Fashion Companion – AFC), a pomocí personalizovaných doporučení tak poskytuje zákazníkům inspiraci k vytvoření outfitu. Jde o důmyslný algoritmus s odbornou znalostí stylingu, který sám dokáže navrhnout celý outfit, vychází z nejnovějších položek, které si zákazníci koupili.

2018-10-30 09_58_32-Nakupujte boty, módu a doplňky online _ Rychlé dodání od Zalando.png

Robotický módní poradce získal své znalosti v oblasti módy pomocí strojového učení. Vývojáři ze společnosti Zalando ho vytvořili tak, aby dokázal identifikovat jednotlivé části oděvu a pak je složit dohromady a vytvořit tak kompletní outfit. Tento algoritmus je schopen se dále vzdělávat. Vše, co potřebuje, jsou data, na kterých se to naučí. Zalando pro to využilo více než 200 000 různých vzorů outfitů, vytvořených živými stylisty, především z poradní služby Zalon. Co je sportovní oblečení, co je formální oblečení a jaké barvy k sobě opravdu ladí? „Zákazníci nám často říkají, že je pro ně velmi obtížné kombinovat jednotlivé kusy a že oceňují inspiraci a rady,“ říká produktová produktová manažerka Marta Skassa. „Naše předchozí analýza ukazuje, že lidé, kteří se zajímají o celé outfity a nejen jednotlivé kusy oblečení, vykazují 2x vyšší konverzní poměr a mají také výrazně větší velikost nákupního košíku. Nyní jim tak můžeme nabídnout neomezené a bezplatné rady a návrhy v reálném čase, a to na základě položky, kterou již zákazník vlastní nebo o kterou projevil zájem.“

Měli jsme možnost si ověřit, že algoritmus funguje. „Provedli jsme průzkumy, které porovnávaly outfity navržené robotem a živými stylisty, abychom zjistili, jak je budou vnímat zákazníci. Dokonce i náš tým byl skutečně překvapen výsledkem,“ dodává Marta. Zjistili jsme, že cca 50 % všech outfitů bylo hodnoceno jako dobré, zatímco za špatné bylo označeno celých 16,9 % outfitů vytvořených lidmi na rozdíl od těch vytvořených robotem (13,9 %). Myslím, že to jasně dokazuje, že robot je opravdu dobrý v replikování věcí, které se již naučil – je schopen navrhnout něco, co se skutečně zákazníkům líbí. Lidé na druhou stranu dokáží vytvořit něco, co je „out of box“ nebo něco neotřelého,“ uzavírá Marta.

AFC vytváří návrhy na základě tzv. “kotvících” položek, které zákazníci nedávno zakoupili nebo které si přidali do svého seznamu přání. AFC pak doporučuje až tři další položky, které se vybrané položce hodí. Po počátečních zkouškách je AFC nyní připravena ke spuštění. Bude k dispozici pro zákazníky na všech 17 trzích, kde Zalando působí.

O společnosti Zalando

Zalando (https://corporate.zalando.com) je přední evropský online prodejce s módou a lifestyle produkty pro ženy, muže a děti. Svým zákazníkům nabízí na jednom místě snadný a pohodlný nákupní zážitek. Mohou tak vybírat z rozsáhlé nabídky lifestyle produktů, jako jsou obuv, oděvy, módní doplňky, kosmetika, a využívat možnosti bezplatného doručení a vrácení zboží. Společnost nabízí téměř 2 000 populárních světových a místních značek, které doplňuje také privátní label Zalando. Nabídka se vždy přizpůsobuje preferencím zákazníků v každé ze 17 zemí, kde Zalando působí. Jsou jimi Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Irsko, Itálie, Lucembursko, Nizozemsko, Norsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Polsko a Spojené království. Díky vlastní logistické síti s pěti centrálně umístěnými sklady dokáže Zalando efektivně obsloužit zákazníky po celé Evropě. Společnost disponuje lokálními sklady také v Severní Itálii, Francii a Švédsku, které se primárně zaměřují na potřeby a přání místních zákazníků. Díky vhodnému propojení módy a online technologií Zalando poskytuje odpovídající hodnotu jak zákazníkům, tak svým obchodním partnerům na poli značek.

 

Reklamy