Jak se z Black Friday stal v evropské e-commerce začátek předvánočních nákupů?

Black Friday je v oblasti internetového nakupování jedním z nejdůležitějších dní. Tento svátek vznikl v USA a již mnoho let je dnem s největšími tržbami obchodníků. Jeho oblíbenost vzrůstá také v Evropě. Tento rok připadá na 23. listopad. Zatímco v USA je spojen se Dnem díkůvzdání, v evropské e-commerce představuje začátek předvánočních nákupů a je pro prodejce vítanou šancí k vylepšení výsledků.

rtb-house-com-cz

Podle výzkumu společnosti Deloitte plánuje 30 % evropských uživatelů internetu nakoupit vánoční dárky v listopadu nebo ještě dříve.

Zpráva z dílny McKinsey nabízí také zajímavý pohled na Black Friday. Analyzovala tři důvody, které vedou zákazníky k tomu, aby v těchto dnech nakoupili. Vyplynulo z ní, že 54 % spotřebitelů v Evropě v této době nakoupí kvůli výrazným slevám. Dalším důvodem byla možnost dosáhnout na slevy, které jinde nejsou. Třetím důvodem, který je úzce spjatý s tím druhým, byl nákup vánočních dárků.

Tyto reporty ukazují, že v Evropě každý rok začíná předvánoční nákupní sezóna dříve.

Jak podpořit prodeje před Vánocemi?

Výzkumy ukazují, že obchodníci před Vánocemi nedosahují tak dobrých výsledků jako na Black Friday. Je proto vhodné se soustředit na aktivity, které udrží zájem zákazníků a zlepší prodejní výsledky.

 

1) Myslete na Cyber Monday

 

ADI předpovídá, že Cyber Monday bude dnem s dosud nejlepšími online prodeji. Měly by dosáhnout hodnoty 7,8 miliardy amerických dolarů. Je dobré pamatovat na to, že existuje trend online nakupování, které začíná už v pondělí, které předchází Cyber Monday. Tuto atmosféru ještě podporují média, která informují o slevách. V důsledku toho mají všichni chuť nakupovat. Pokud obchodníci prodlouží dobu trvání speciálních nabídek na celý týden (nikoli pouze na jeden den), může jim to navýšit tržby. Z pohledu placených médií může být vyhledávání a affiliate marketing v období od soboty do úterý velmi efektivní strategií. Ujistěte se, že se vaše nejvýkonnější bannery objeví v nejlepších sítích.

2) Pamatujte na mileniály

Za celosvětovým růstem e-commerce stojí zejména uživatelé používající mobily. Podle výzkumu společnosti eMarketer bude mít mobilní online nakupování v roce 2021 hodnotu 3,5 bilionu dolarů, což bude celosvětově představovat téměř 73 % online prodejů. Mileniálové, kteří dnes tráví s mobily pětkrát více času než při sledování televize, jsou skupinou, která v průběhu víkendu před Cyber Monday utrácí nejvíce. Obchodníci by proto měli na kreativách v mobilech a na tabletech zobrazovat širokou škálu produktů, čímž se jim podaří zaujmout více zákazníků, kteří budou více klikat.

3) Poznejte své zákazníky

Když znáte myšlenkové nastavení zákazníků v době okolo Cyber Monday, nabízí se několik taktik – k objednávce můžete přidat dárek zdarma, na webu také můžete zobrazit odpočítávadlo, které ukazuje čas do okamžiku, kdy se cena vrátí zpět na tu běžnou. Můžete také v reálném čase nabídnout rozsáhlejší slevy na produkty, u kterých je šance, že je zákazníci nakupují impulzivně. Nezbytná je také výzva k nákupu. Většina značek totiž bude vyplácet bonusy za oslovení zákazníků.

4) Klíčem jsou relevantní obrázky a informace

Když zobrazíte kreativu, která je spjatá s předvánočním obdobím nebo využijete hezké obrázky nebo produkty ukážete s pomocí videa, podaří se vám lépe oslovit zákazníka. Pokud využijete moderních technologií k zobrazení zboží, které odpovídá představám zákazníků a představíte-li produkty z různých úhlů, zvýšíte tím jeho zájem a pravděpodobnost nákupu. Ujistěte se, že zákazník snadno zjistí klíčové informace o produktech, na jejichž základě se rozhoduje. Jasně a zřetelně musí být uvedena cena a možnosti přepravy. Právě na posledně jmenovaný faktor by firmy v tomto období měly pamatovat.

5) Uvažujte v dlouhodobém horizontu

Cílem pro většinu marketérů je udržení zákazníka po dlouhou dobu a péče o něj. Je důležité informovat ty, kteří u vás nakoupili v období Black Friday, o slevách a dalších speciálních akcích. Nezapomínejte na to, že je potřeba alokovat peníze na tzv. Retargeting Tuesday, během kterého můžete opětovně oslovit zákazníky, kteří byli nedávno aktivní. Tlak vzrůstá v důsledku toho, že se přibližuje poslední den, během kterého budete moci objednat vánoční dárky.