Black Friday ovládl Česko, zapojilo se do něj téměř 60 % obchodů

Praha, 26. listopadu 2018 – Výše slevy na vybrané zboží se uplynulý víkend pohybovala od 50 do 80 %, výjimkou ale nebyla ani sleva na celý sortiment. Nejvíce mohli lidé ušetřit při nákupu elektroniky a módy.

Do slevové akce Black Friday se letos zapojilo 53 % největších kamenných řetězců a zhruba 70 % e-shopů. Žádná jiná slevová akce nemá v Česku podobný rozměr. Vyplývá to z analýzy konzultační společnosti Acomware na vzorku 224 nejvýznamnějších tuzemských prodejců, jejichž roční obrat činí přes 630 miliard Kč.

Slevy v rámci Black Friday nabídla většina obchodů po celý uplynulý víkend. Výjimkou nejsou ani případy, kdy akce trvá ještě i v následující týden. „Neznamená to ale, že by se slevy týkaly všech druhů zboží. Třeba hobby vybavení, drogerie nebo potraviny byly zlevněny jen výjimečně,“ vysvětluje Jan Penkala ze společnosti Acomware. Nejvíce této akce již tradičně využívají prodejci elektroniky, módy, hraček, kosmetiky, parfémů nebo vybavení do domácnosti. „Obchody poměrně často kombinovaly Black Friday slevu s dalším zvýhodněním, jako je například sleva na první objednávku nebo doprava zdarma,“ říká Penkala.

Vůbec nejčastěji mohli lidé narazit na slevu ve výši 50 až 80 %, která se ale týkala jen konkrétního vybraného zboží. „Takový druh slevy nabízelo zhruba 60 % prodejců. Slevu na veškerý sortiment zase mohli lidé najít ve více než čtvrtině obchodů, obvykle se pohybovala mezi 15–25 %,“ prozrazuje Penkala.

Pokud jde o způsob výpočtu výše slevy, prodejci zpravidla vychází z doporučené maloobchodní ceny. „Doporučenou cenu stanovuje výrobce při uvedení produktu na trh. Nevýhodou je, že pokud se zboží prodává delší dobu, bývá jeho aktuální prodejní cena nižší. To pak vytváří rozdíly, které mohou být pro zákazníka matoucí,“ dodává Penkala.

Někteří výrobci také využili období Black Friday ke komunikaci jiných aktivit. Například Decathlon či Hornbach se snažili zákazníkům připomenout, že výhodné ceny mají po celý rok. Drogerie DM zase připravila dobročinnou akci, v níž věnovala 5 % obratu na pomoc neziskovým organizacím.

O společnosti Acomware

Acomware je specializovaná konzultační společnost pro e-commerce a digitální marketing. Od roku 2002 pomáhá firmám, aby v jeho prostředí dosahovaly co nejlepších výsledků. Zvyšuje prodeje, buduje nové značky nebo zlepšuje péči o zákazníky. Služby společnosti využívají obchodní řetězce, e-shopy i výrobní firmy.

Česká e-commerce scéna je pro Acomware domovem, který se snaží aktivně rozvíjet a kultivovat. Podílí se na vývoji a implementaci nových nástrojů a technologií, školí odborníky i nadšence. Na webu www.acomware.cz publikuje unikátní výzkumy a studie. Je pořadatelem konferencí Performance2020, Emailing2020 a cyklu diskuzí Eshopista.

 

Reklamy