Poptávku po chytrých telefonech táhly podle Gartneru ve třetím čtvrtletí největší čínské značky

Celosvětový prodej chytrých telefonů rostl v letošním třetím čtvrtletí o 1,4 procenta.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku (3Q 2018) to byly podle analytiků společnosti Gartner čínské značky Huawei a Xiaomi, kdo nejvíce přispěl k celosvětovému růstu prodejů o 1,4 procenta na 389 milionů kusů.

„Pokud bychom Huawei a Xiaomi ze seznamu globálních dodavatelů vynechali, pak by prodeje zbývajících výrobců meziročně poklesly o 5,2 %,“ říká ředitel výzkumu Gartner Anshul Gupta. „Díky cenově atraktivním modelům, vylepšení funkcí pro fotografie a video a kvalitním displejům s vysokým rozlišením rostli přední čínští výrobci zejména na rozvíjejících se trzích.“

Zatímco většina výrobců chytrých telefonů čelí poklesům prodejů, Huawei zaznamenalo ve třetím čtvrtletí nárůst poptávky o 43 % a potvrdilo tak svou pozici jedničky na čínském trhu a trojky v řadě evropských zemí. „Mezera mezi Samsungem a Huawei se začíná zmenšovat, je to důsledek investic do rozvoje značky a distribuce na rozvíjejících se trzích středního východu, jihovýchodní Asie a Afriky. Huawei například poměrně agresivně pozicuje své cenově dostupné modely Honor, aby v těchto zemích přesvědčilo zákazníky, že je čas přejít k chytrému telefonu,“ dodává Gupta.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku zaznamenal Samsung vůbec největší propad od počátku sledování prodejů chytrých telefonů analytiky Gartneru. Prodeje výrobce poklesly meziročně o 14 procent, pro stimulaci poptávky nestačily ani modely S9/S9+/Note9 a modernizované přístroje středních a nižších tříd čelily obrovskému tlaku největších čínských výrobců, kteří se etablovali na klíčových trzích jako je Indie a dále expandují mimo asijsko-pacifickou oblast a ukrajují z tržního podílu Samsungu.

Tabulka 1: Celosvětové prodeje pěti největších výrobců chytrých telefonů koncovým zákazníkům (3Q 2018, tisíce kusů)

Výrobce 3Q18

kusy

3Q18 tržní podíl (%) 3Q17

kusy

3Q17 tržní podíl (%)
Samsung 73 360,1 18,9 85 605,3 22,3
Huawei 52 218,4 13,4 36 501,8 9,5
Apple 45 746,6 11,8 45 441,9 11,8
Xiaomi 33 219,7 8,5 26 853,2 7,0
OPPO 30 563,4 7,9 29 449,2 7,7
Others 153 960,0 39,6 159 742,0 41,6
Celkem 389 068,2 100,0 383 593,4 100,0

Zdroj: Gartner (prosinec 2018)

Apple si ve třetím čtvrtletí držel pozici (růst o 0,7 %). Klíčovou roli sehrají nové modely – zatím se zdá, že Xs Max se prodává lépe než Xs. Model Xs Max bude také zásadní pro vývoj na čínském trhu, kde Apple v poslední době ztrácel podíl.

Budoucností je 5G a překlápěcí/skládací telefony.

Zpomalující prodeje podle analytiků povedou ke snaze výrobců rychleji nabídnout nové technologie jako je 5G nebo nové skládací formáty a odlišit se tak na trhu. „V nadcházejícím roce 2019 půjde spíše o testování a pokusy s různými technologiemi, výraznější význam bude hrát 5G až v roce 2020, kdy by se mělo prodat 65 milionů kusů 5G přístrojů,“ vysvětluje analytička a ředitelka výzkumu Gartner Roberta Cozza.

Nových formátů chytrých telefonů s ohebnými či skládacími displeji se naopak dočkáme již v příštím roce, s největší pravděpodobností od výrobců jako je Samsung, Huawei a LG. „Počáteční zájem bude značný, jinak ale nejspíš půjde o drahé přístroje s řadou uživatelských kompromisů,“ říká Cozza. „Nějakou dobu potrvá, než výrobci kolem přístrojů nových formátů vytvoří potřebné ekosystémy software a vývojářů, nezbytné pro zajímavé a inovativní uživatelské zážitky.“

Doplnění k českému trhu: V Česku trh rostl ve třetím čtvrtletí podobným tempem – meziročně o přibližně 1,5 % na 1,113 milionu kusů. Apple výrazně oslabil na 170 tisíc kusů (z 283 tisíc ve stejném období před rokem), mírný pokles zaznamenal i Samsung z 347 na 330 tisíc kusů. Huawei naopak rostlo ze 158 na 205 tisíc kusů a významný úspěch zaznamenalo Xiaomi, které v ČR oficiálně prodalo 190 tisíc kusů. Čísla z jednotlivých trhů zemí EU ale nemusí být přesná, neboť značná část telefonů je prodána v či dovezena ze sousedních zemí a některé značky (např. Xiaomi) byly dříve distribuovány neoficiálně.

Zákazníci – uživatelé služeb Gartner mohou najít další podrobnosti a data ve studii “Market Share: PCs, Ultramobiles, Mobile Phones, All Countries, 3Q18 Update.”

O společnosti Gartner

Gartner je přední nezávislá výzkumná a poradenská společnost zaměřená na informační technologie. Více než 1 200 analytiků Gartner studuje na dva tisíce technologií, aplikací a trendů, provádí tržní analýzy 175 technologických segmentů, sleduje přes dva tisíce výrobců a dodavatelů a produkuje ročně 5 000 IT benchmarků. V databázi Gartner je víc než 122 tisíc vlastních reportů a analýz. Gartner má celosvětově přes 14 tisíc klientů; je mezi nimi 75 % firem z žebříčku Global 500.

Reklamy