Nová studie: kvalita obsluhy v českých bankách se opět pomalu zlepšuje

 

Nejlépe se v průzkumu umístily Air Bank, Česká spořitelna a mBank

 

Praha, 14. prosince 2018 – Navzdory napjaté situaci na trhu práce a pokračujícímu důrazu na online služby se kvalita obsluhy klientů v českých bankách poprvé po dvou letech opět pomalu zlepšuje. Podle nejnovějšího průzkumu agentury Market Vision se peněžním ústavům podařilo zastavit pokles a kvalita služeb jejich personálu se pomalu vrací na někdejší úroveň. Současně průzkum v tomto směru odhalil postupné snižování rozdílů mezi jednotlivými peněžními ústavy.   

Aktuální výsledky studie zaměřené na hodnocení obsluhy stávajících klientů u nejvýznamnějších tuzemských bankovních společností skutečně potvrzují meziroční zlepšení kvality poskytovaných služeb. Index průměrného tržního benchmarku se zvýšil o čtyři procentní body na 55 procent; nejvyšší hodnoty z roku 2015 64 procent sice nedosáhl, ale i tak představuje oproti posledním dvěma letům konečně zlepšení a velice žádoucí změnu trendu,“ komentoval pátý ročník studie Michal Skalický, senior consultant agentury Market Vision. „Současně se ukázalo, že přístup všech sledovaných společností se značně přibližuje a vyrovnává. Zatímco v loňském roce činil rozdíl mezi nejlépe a nejhůře hodnocenou bankou 32 procentních bodů, letos byl rozdíl téměř třikrát nižší pouhých 12 procentních bodů.“

Studie od roku 2014 pravidelně jednou ročně monitoruje úroveň služeb poskytovaných reálným klientům bank a stanovuje celkovou úroveň kvality tržních služeb („tržní benchmark“). Výzkum probíhá formou tzv. mystery shoppingu, při němž spolupracovníci agentury navštěvují jako běžní klienti pobočku „své“ banky s běžným servisním požadavkem. Hodnotí přitom nejen to, jak se daného úkolu bankéř zhostil, ale i jeho chování a zda je při jednání schopen vyhodnotit další potřeby klienta a nabídnout mu třeba novou půjčku, která v rámci nastavení studie představuje jeho skrytý potenciál.

K meziročnímu zlepšení celkového hodnocení přispělo mimo jiné i to, že zatímco při loňském měření opustilo pobočku své banky po vyřešení primárního požadavku bez nabídky jakékoli další pomoci 40 procent klientů, letos jich bylo „jen“ 33 procent. Výrazněji aktivnější byli bankéři také ve snaze o uzavření obchodu v souvislosti se skrytým potenciálem půjčky. „V tomto ukazateli banky zaznamenaly meziroční nárůst o 14 procentních bodů, když naši spolupracovníci zaznamenali aktivní snahu o uzavření půjčky v 38 procentech případů,“ uvedl Michal Skalický.

Bankám na druhou stranu vůbec neslouží ke cti, že největší slabinou procesu obsluhy zůstává nedostatečná analýza skutečných potřeb klienta a pasivita při nabídce možné pomoci. Například skutečně komplexní analýza potřeb klienta proběhla z celkem 89 návštěv pouze v šesti procentech případů, což je dokonce ještě o tři procentní body méně než loni,“ zdůraznil Michal Skalický. „To by měl být pro management bank vážný důvod k zamyšlení a aktivním opatřením na řešení tohoto stále přetrvávajícího problému.“

Návštěvy utajených průzkumníků probíhaly v období od 29. října do 23. listopadu letošního roku. Celkovou úroveň kvality tržních služeb každé banky agentura vyhodnocovala po deseti návštěvách. Stejně jako v loňském roce dosáhly nejlepšího celkového výsledku Air Bank se ziskem 61 % a Česká spořitelna (59 %). mBank, největší skokan letošního ročníku, se se ziskem 58 % umístila na třetí příčce a meziročně si polepšila o plných 18 procentních bodů. Z jednotlivých návštěv byly nejlépe hodnoceny pražská pobočka Air Bank na Chodově a olomoucké finanční centrum mBank v Galerii Šantovka se shodným výsledkem 91 %.

Dalšími společnostmi sledovanými v rámci studie byly ČSOB, Komerční banka, Equa Bank, MONETA Money Bank, Raiffeisenbank a UniCredit Bank.

-KONEC-

Studie Půjčky 2018

Volně prodejná studie Půjčky 2018, která přináší cenné srovnání vývoje nejvýznamnějších poskytovatelů půjček na českém trhu v posledních čtyřech letech a obsahuje detailní hodnocení všech letošních 89 návštěv včetně detailních komentářů k hodnocení, je k dostání u agentury Market Vision. Jako doplňkové informace ke studii agentura dodává i veškeré materiály a dokumenty, které její „mystery shoppeři“ při návštěvách získali.  

O společnosti

Společnost MARKET VISION je dlouholetým odborníkem na trhu v oblasti customer a competitive intelligence, mystery shoppingu a auditu prodejních sítí v odvětví automotive, telekomunikace, bankovnictví, pojišťovnictví, stavebnictví, retail, utility, gastro a zábava, farmacie a luxusní zboží. Jejím cílem je pomáhat klientům lépe se orientovat na trhu, zlepšovat vztahy se zákazníky, a tím zlepšovat samotné prodeje.