IBM AI pomáhá českým pacientům s cukrovkou

Diabetická asociace ČR představila jedinečného virtuálního poradce v cloudu založeného na IBM Watson technologii vyškoleného českými lékaři.

Praha, 24. ledna 2019 – Diabetická asociace České republiky a společnost IBM dnes představily unikátního virtuálního asistenta „Cukrovka Bot“ www.cukrovka.cz/bot, který komunikuje s uživateli internetu v reálném čase přirozeným jazykem prostřednictvím otázek a odpovědí. „Cukrovka Bot“ založený na IBM Watson Assistant technologii je schopný reagovat na mnoho praktických otázek týkajících se diabetu v češtině.

Nový virtuální asistent má být obecným zdrojem informací pro diabetiky, stejně jako pro jejich rodiny a přátele. Existují tisíce článků, studií, knih, časopisů a dalších informačních zdrojů, které pokrývají diabetes v českém jazyce. Mnoho z nich však není tak snadné pochopit, jalikož jsou napsány odborným jazykem.

Inovativní AI asistent pro pacienty s diabetem byl vyvinut jako projekt společenské odpovědnosti firmy IBM a byl bezplatně poskytnut Diabetické asociaci České republiky. IBM Corporate Citizenship realizuje projekty, které řeší akutní problémy ve společnosti. Podle současné statistiky Ústavu zdravotnických informací a statistiky ČR počet pacientů s cukrovkou každoročně rychle roste. V České republice je jeden z deseti lidí diabetik, v zemi žije přibližně 1 milion pacientů. Každý rok je v České republice kolem 60 tisíc nových pacientů s diabetem a 22 tisíc pacientů na tuto nemoc zemře.

“Zahájili jsme diskusi s Diabetickou asociací České republiky o tom, jak nejlépe podpořit pacienty s diabetem v České republice technologiemi IBM a zjistili jsme, že lékaři – specialisté na diabetes pracují na obsahu pro pacienty. Nicméně pro širokou veřejnost je velmi obtížné se orientovat v tomto komplexním portfoliu informací,“ zdůraznila Kristina Kosatiková, odpovědná za Corporate Citizenship v IBM Česká republika.

Stovky tisíc pacientů v České republice, kteří byli doposud odkázáni na doporučení svých lékařů, mají nyní zcela nový informační zdroj, který dokáže zpracovat mnoho otázek týkajících se diabetu, typů cukrovky, komplikací a následků diabetu, stravovacích návyků, častých známek a symptomů diabetu a mnoho dalších. To vše 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. „Cukrovka Bot“ byl vyškolen špičkovými českými lékaři, kteří spolupracují v Diabetcikou asociací České republiky. Tento inovativní nástroj pomáhá pacientům lépe pracovat s informacemi a současně jim přináší v inteligentní formě všechna relevantní data z portálu www.cukrovka.cz

„Jsem velmi rád, že výsledkem naší spolupráce s IBM je inovativní chatbot, který informuje lidi o cukrovce v České republice,“ uvedl prof. MUDr. Milan Kvapil, CSc. prezident Diabetické asociace České republiky.

„Jedinečné schopnosti umělé inteligence a IBM Watson Assistant mohou pomoci diabetikům snadno získat mnoho potřebných a praktických informací o cukrovce,“ uvedla Zuzana Kocmaníková, generální ředitelka IBM Česká republika.

Chatbot pro diabetiky byl vyvinut a testován devět měsíců v České republice společností IBM ve spolupráci s Diabetickou asociací České republiky. Je založen na kombinaci nástrojů IBM Watson Assistant a Watson Assistant Workbench s otevřeným zdrojovým kódem, který vývojářům pomáhá vytvářet požadovaný obsah ve velmi uživatelsky přívětivé podobě.

O IBM Watson Assistant
IBM Watson Assistant je platforma pro tvorbu konverzačních aplikací. Umožňuje autorům vytvářet aplikace, které komunikují s lidmi přirozeným jazykem, na rozdíl od vyhledávání podle klíčových slov. Watson Assistant Workbench je open source platforma postavená nad technologií Watson Assistant.

Další citace na téma „Cukrovka Bot“:

„Diabetická asociace ČR (DACR) sdružuje významné české lékaře, experty na diabetes. Zároveň se snaží o popularizaci poznatků k cukrovce mezi širokou veřejností – jak cukrovce předcházet, jak rozpoznat první příznaky apod. IBM ČR v rámci projektů společenské odpovědnosti považuje za zásadní práci, která pozitivně ovlivní právě paciety, jejich rodiny a jejich život. Proto si spolupráce s DACR vážíme,“ říká Kristína Kosatíková, IBM Corporate Citizenship Czech Republic.

„Chatbot je počítačový program se kterým komunikujete v přirozeném jazyce jako byste komunikovali s jiným člověkem. Chatbot vám odpovídá na vaše otázky a zároveň se vás může i ptát, aby získal informace potřebné pro nalezení správné odpovědi. Chatboty lze trénovat více metodami – počínaje velmi explictní definicí struktury rozhovoru, slov, synonym, záměrů experty na danou doménu až po hluboké učení a statistické metody samostatného učení z velkém množství rozhovorů posbíraných v minulosti. V současné době po chvíli rozhovoru rozpoznáte, že nekomunikujete s člověkem, ale s počítačovým programem. Chatboty jsou většinou zaměřeny na jednu tématiku. Ve světě v současné době dochází k prudkému rozvoji technologie chatbotů, chatboty pokrývají čím dál tím více témat a brzy bude těžké poznat zda komunikujete s člověkem nebo chatbotem,“ říká David Kadleček, Integration Architects manažer IBM Česká republika.

 

Reklamy