Jen minimum vietnamských, ukrajinských nebo čínských firem má web

Mezi ekonomickou vyspělostí země, ze které pocházejí zahraniční vlastníci českých firem a podílem firem, které mají vlastní webovou stránku, existuje úzký vztah. Takový je závěr analýzy poradenské společnosti Bisnode, která zkoumala tuzemské firmy kontrolované zahraničními majiteli z 91 různých zemí světa.  Nejčastěji mají vlastní web firmy s vlastníkem z Japonska a evropských severských států. Naopak u společností s jordánským, iráckým či íránským vlastníkem je firemní web spíš výjimkou.

„Lze očekávat, že existence webové stránky indikuje zájem firmy o nalezení potenciálních zákazníků nebo obchodních partnerů. Pokud firmy vlastní webové stránky nemají, jsou výrazně hůře kontaktovatelné, ale také jsou méně nebo vůbec podnikatelsky aktivní. To dokazuje i fakt, že mívají častěji obrat nižší než jeden milion korun,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.

Podle statistiky Bisnode má 58 % japonských firem v Česku webové stránky, následují skandinávské státy Finsko (45 %), Švédsko a Norsko (40 %). Dobře si vedou i země, které jsou považovány za daňový ráj. Do první patnáctky se vešlo Lucembursko (29 %) a Malta (25 %) a z dalších zemí například u Kypru činí podíl firem s webem 25 %, u Singapuru 24 %, u Monaka 22 % a Hongkongu 17 %. „To, že daná země patří mezi rozvinuté, není ve statistice zárukou úspěchu,“ uvedl dále analytik Bisnode s tím, že na nejnižší příčce ze zemí s rozvinutou ekonomikou se umístil Izrael (8 %) následovaný Jižní Koreu (10 %), Itálií (12 %), Řeckem (13 %) a Austrálií (15 %).

Silně rozdílné hodnoty vykazují sousedé České republiky. Nejlépe si vede Rakousko (30 %) před Německem (27 %), Slovenskem (19 %), Polskem (15 %) a Maďarskem (9 %). Zřídka mívají firemní web společnosti s vlastníkem ze zemí bývalého Sovětského svazu. Zde dopadly nejlépe pobaltské státy (Estonsko 17 %, Litva 9 %, Lotyšsko 7 %). „U Rusů, kteří jsou nejčastějšími zahraničními vlastníky českých firem, webové stránky nemají ani 4 firmy ze 100,“ dodal analytik Bisnode. Minimální podíl firem s webem je také mezi čínskými, ukrajinskými nebo vietnamskými společnostmi.

Nejvyšší a nejnižší podíl webů podle země vlastníků firem*

Země vlastníka Podíl firem
s webem
Podíl firem
s obratem nad 1 mil. Kč
Země vlastníka Podíl firem
s webem
Podíl firem
s obratem nad 1 mil. Kč
Japonsko 58,33 % 70,14 % Jordánsko 1,20 % 7,23 %
Finsko 45,24 % 50,00 % Irák 2,09 % 7,33 %
Švédsko 40,15 % 52,12 % Írán 2,14 % 12,14 %
Norsko 39,83 % 49,15 % Albánie 2,22 % 22,22 %
Dánsko 37,71 % 46,13 % Sýrie 2,26 % 10,73 %
Švýcarsko 33,83 % 47,66 % Moldávie 2,40 % 11,68 %
Nizozemí 32,09 % 45,19 % Vietnam 2,43 % 13,43 %
Francie 31,08 % 42,41 % Makedonie 2,51 % 17,59 %
Česká republika 30,26 % 40,83 % Ázerbájdžán 2,60 % 9,85 %
Rakousko 29,78 % 42,91 % Mongolsko 3,45 % 5,75 %
Portugalsko 29,27 % 41,46 % Libanon 3,45 % 14,94 %
Lucembursko 28,64 % 56,68 % Kazachstán 3,77 % 9,77 %
Belgie 28,36 % 43,01 % Ukrajina 3,82 % 18,48 %
Německo 26,56 % 38,52 % Čína 3,83 % 8,98 %
Malta 25,25 % 45,12 % Gruzie 3,99 % 9,78 %

*společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti

Zdroj: databáze Bisnode