Energetické štítky budou muset mít i obchody a hotely

Praha, 25. 3. 2019 – Ministerstvo  průmyslu a obchodu připravilo v souladu s nařízením Evropské unie novelu zákona o hospodaření s energiemi, podle které se rozšiřuje seznam budov, jež musí mít takzvaný energetický štítek. Již několik let tato povinnost platí pro všechny rodinné, bytové i administrativní domy, dochází-li k jejich prodeji, pronájmu či rekonstrukci.

V praxi se ale lidé údaji na štítcích příliš neřídí.

Zmíněná novela přinese další rozšíření povinnosti, která se na tuzemském realitním trhu objevila před deseti lety. Od roku 2009 je totiž průkaz o energetické náročnosti povinný pro všechny nově stavěné budovy a u větších starších staveb také při rekonstrukci. Následně se nařízení začalo vztahovat i na rodinné a bytové domy, pokud mělo dojít ke změně majitele či nájemníka nebo k rozsáhlejší renovaci. Energetické štítky se tak staly běžnou součástí realitních obchodů. Jejich přínos při nákupu či pronájmu nemovitosti ale Češi zatím příliš nevnímají.

Podle makléřů společnosti  M&M Reality se totiž jejich klienti  energetickými průkazy v podstatě  nezabývají. „Obecně se spíše koukají na to, kolik je ta nemovitost bude měsíčně stát, než na to, jaký štítek konkrétně má a v jaké kategorii se pohybuje,“ shrnuje oblastní manažer M&M Reality David Möhwald.

Jeho slova potvrzuje Jan Martina z pražské pobočky největší realitní kanceláře v zemi.„Je otázkou, jak moc je tento ukazatel pro klienty důležitý. Uvedu příklad. Potřebuje-li klient tři pokoje v Praze a nezvládne financovat jiný byt než na panelovém sídlišti, tak zkrátka hledá a koupí byt v panelovém domě. Dá přednost takovému, který je zateplený a má plastová okna. A bude ho zajímat vyúčtování za energie. Ale jestli se jedná o třídu E nebo D, už pro něho nemá žádný význam,“ konstatuje.

Energetické štítky podle zkušeností makléřů společnosti M&M Reality vypovídají o skutečné energetické náročnosti nemovitostí zhruba jen z 80 procent. U konkrétních bytů jsou navíc nahrazovány  štítkem celého bytového domu, přičemž ale ten jeden daný byt zrovna nemusel projít všemi potřebnými renovacemi. Pak je výpovědní hodnota v podstatě nulová.

„Energetické štítky vnímáme jako zajímavou myšlenku, která určitě má svůj smysl, ale byrokratické pojetí se bohužel zvrhlo až v nesmyslnosti. Samozřejmě je velmi důležité, aby klient věděl, jak vysoké jsou náklady na energie, vytápění a provoz daného objektu. K tomu by ale ve většině případů bohatě stačilo vyúčtování  za energie z období několika posledních let. Hezkou myšlenkou jsou i doporučení, jaká opatření udělat, aby byla budova úspornější. Ale na to mnohdy stačí selský rozum, případně návštěva stavebního odborníka, který vám řekne, že by bylo dobré vyměnit dřevěná okna za plastová a podobně,“ dodává Jan Martina.

Co se týče veřejných budov, povinné energetické štítky dosud musely mít obecní a krajské veřejné budovy. Podle chystané novely se povinnost rozšíří na všechny budovy nad 500 metrů čtverečních, které často navštěvuje veřejnost, například na obchody, hotely a  administrativní komplexy. Se začátkem roku 2019 Česko také vstoupilo do další fáze postupného přechodu na energeticky úspornější domy. Větší novostavby by nově měly plnit požadavek na „téměř nulovou spotřebu“.

M&M Reality Holding je lídrem na realitním trhu. Společnost má 185 stabilních poboček po celé České republice a na 2500 makléřů, kteří procházejí vlastním náročným a propracovaným školicím programem.

Skupina M&M se zabývá širokou oblastí služeb vázaných k nemovitostem. Synergicky vše začíná u zprostředkování prodeje a pronájmu a navazuje dalšími službami, kterými jsou financování bydlení, pojištění nemovitostí a životních rizik, investice do nemovitostí či zajištění dodávky elektřiny nebo plynu. Investiční aktivity společnosti se soustředí do výkupu bytů a bytových domů vhodných jednak pro rekonstrukci a následný prodej, ale také pro fungování jako výnosové nemovitosti, které jsou skupinou pronajímány a spravovány. Silná developerská divize se orientuje nejen na připravovanou výstavu typizovaných rodinných domů, ale zejména na již realizovanou výstavbu družstevních bytů po celé České republice.

Spotřebitelé označili společnost M&M Reality nejdůvěryhodnější realitní kanceláří v Česku. Stalo se tak v rámci ankety o nejdůvěryhodnější značky na trhu pořádané agenturou ATOZ Marketing Services, a to již podruhé v řadě.