O nákupu v e-shopu rozhoduje skladová dostupnost v kombinaci s cenou. Potvrzuje to nová studie APEK „UX best practices“ od Sherpas

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vydává studii mapující očekávání a návyky zákazníků, kteří nakupují online. Studie je založená na rozsáhlém výzkumu zákazníků a připravila ji digitální agentura Sherpas.

apek-sherpas-eshopy-image1.png

Studie má za cíl poskytnout e-commerce hráčům odpovědi na zásadní otázky týkající se řešení pro zákazníky klíčových oblastí e-shopu, jako je proces nalezení produktu, košík či objednací proces. Závěry studie jsou podloženy výzkumem, do kterého byla zapojena více než tisícovka českých zákazníků e-shopů.

„Víme, že naši členové kontinuálně věnují nemalé finanční prostředky do toho, aby svůj e-shop co nejlépe přizpůsobili přáním a očekáváním potenciálních zákazníků. Chceme jim studií poskytnout kvalitní podklady pro rozhodování o nejpalčivějších otázkách, které s redesignem či konverzní optimalizací e-shopů souvisí,“ objasňuje důvody zpracování studie Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace, a dodává: „Celá studie je tradičně pro všechny členy APEK k dispozici zdarma, více informací k ní naleznete na stránce https://www.apek.cz/studie-e-shopu-2019.“

Oproti obecnému pocitu na trhu studie přichází například s překvapivým zjištěním, že české kořeny e-shopu, nebo dostupnost kamenného obchodu v rámci rozhodovacího procesu klienta nehrají prakticky žádnou roli. Daleko důležitější jsou v očích českého zákazníka skladová dostupnost v kombinaci s nastavenou cenou. Velmi důležitou problematikou je posléze registrace při nákupu. Pakliže má e-shop registraci nastavenou jako povinnou, odrazuje od dokončení nákupu celých 17 % uživatelů.

„V rámci realizace studie jsme hledali odpovědi na byznysově důležité otázky, které denně řeší drtivá většina e-shopů. Vzhledem k rozsáhlosti vzorku uživatelů máme dostatek sebevědomí tvrdit, že jsme společně vytvořili unikátní inspirační materiál, který dává majitelům e-shopů jasný obrázek toho, co na českého zákazníka „platí“ – ať již ve fázi výběru obchodu, z hlediska celkové orientace na e-shopu nebo třeba při finalizaci objednávky,“ říká Filip Ekl, šéf UX oddělení Sherpas, který byl primárně zodpovědný za sběr dat a jejich následnou analýzu.

O APEK

APEK je sdružením více než 550 podnikatelů a firem z oblasti e-commerce zastupující tuto tržní oblast v komunikaci s médii a státní správou. Svým členům poskytuje podporu formou právních informací, seminářů, studií, networkingu, či konzultací

O Sherpas

Česká digitální agentura zabývající se tvorbou a realizací komplexních digitálních strategií, v rámci nichž kombinují hlubokou znalost digitálního chování zákazníků v jednotlivých tržních vertikálách s unikátními UX metodami. Agentura je dlouhodobým leaderem na trhu UX a mezi její klíčové klienty patří například Airbank, Česká spořitelna, Rockpoint, nebo Vodafone