Lidé při koupi bytu vybírají tak, aby bydleli pohodlně a v hezkém. Budoucí náklady mnohdy přehlédnou

Praha, 24. 4. 2019 – Výhradně byt po rekonstrukci, který nevyžaduje žádný větší zásah či investici, v současné době preferuje více než polovina kupujících. Kvůli pohodlí a umístění bytu v hezké lokalitě je téměř polovina kupujících ochotných si za byt připlatit. Velmi důležitá je také blízkost veškeré potřebné občanské vybavenosti, zejména škol a školek, MHD a nákupních center. Jak vyplývá z průzkumu, který letos v březnu provedlo 282 realitních makléřů společnosti M&M Reality Holding mezi svými klienty. Naprostá většina dotázaných vyžaduje také možnost bezproblémového parkování a nehlučné sousedy. Do preferencí kupujících se tak stále více promítá nedostatek volného času a velká pracovní vytíženost.

Mezi lidmi jsou nejžádanější byty dvoupokojové (min. 70 % kupujících) a třípokojové (min. 65% kupujících), a to bez ohledu na velikost obce či města. Nejméně vyhledávanými jsou především v menších obcích a městech garsonky (poptávka zhruba jen 8 až 9 %) a naopak vícepokojové velkometrážní byty (zhruba jen 7 až 8 %), jejichž cena je velmi vysoká, a pro běžnou vícečlennou rodinu je tak takový byt v současné době téměř nedostupný. Lidé při výběru jednoznačně dávají přednost bytům po zdařilé rekonstrukci, což se týká minimálně 65 % kupujících. Vyloženě byt v původním stavu, který by si mohli zrekonstruovat přesně podle svých představ, v současnosti hledá asi jen 14 % kupujících. „Ještě zhruba před deseti patnácti lety to bylo mnohem běžnější. Je znát, že lidé neustále spěchají a mají málo času, proto dávají při výběru přednost nemovitostem po nedávné rekonstrukci, ideálně vhodným přímo k nastěhování. Chtějí bydlet pohodlně, hezky, moderně a mít s novým bytem co nejméně starostí či dalších nákladů. Téměř samozřejmostí je snadná a blízká dostupnost veškeré potřebné občanské vybavenosti, zejména škol a školek, pokud jsou to mladí lidé, kteří mají menší děti, párminutová dochozí dostupnost zastávek MHD či vlakového nebo autobusového nádraží a blízkost nákupních a obchodních center. Protože má dnes prakticky každá rodina alespoň jedno auto, kladou kupující velký důraz i na bezproblémové parkování. Za komfort je přitom 45 % klientů ochotných si i připlatit,“ říká Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality s tím, že zhruba pro 13 % kupujících není stav bytu při výběru rozhodující vůbec: „Pro tyto klienty je mnohem důležitější umístění bytu v určité lokalitě či části města, zejména poblíž jejich zaměstnání nebo dalších členů rodiny, či v blízkosti zeleně a parků, protože mají například psa nebo jiné zvíře, které potřebují často venčit.“ Zásadním důvodem, proč jsou ochotní téměř ideální naplnění představy o dokonalém bytě a lokalitě odmítnout, jsou kromě přemrštěné ceny zejména problémoví sousedi. „Až 52 % klientů jinak vyhovující byt odmítne z důvodu sousedství s prokazatelně hlučnými a problémovými sousedy. Naopak mezi nejvítanější sousedy patří dlouhodobě jednoznačně senioři, což se týká 57 % klientů, mladé rodiny jako své sousedy preferuje až 32 % kupujících,“ doplňuje Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.

Není bez zajímavosti, že zatímco o potenciální sousedy se klienti zajímají a ověřují si je, jiné důležité oblasti spojené s koupí bytu podceňují a nevěnují jim potřebnou pozornost. To se týká zejména zadluženosti a vysokých úvěrů, jimiž je bytový dům zatížen, a dále celkového technického stavu domu, v němž se vybraný byt nachází. „Kupující při výběru bytu velmi často přehlížejí důležité skutečnosti, jako je fakt, zda je dům po kompletní revitalizaci. Tedy jestli byla vyměněna okna, jak jsou stará, zda má dům novou střechu, jestli je zateplený, v jakém stavu má fasádu, jaká je celková energetická náročnost domu a různé skryté vady. Například o energetické štítky se až na ojedinělé výjimky nezajímá vůbec nikdo. Přitom právě tyto skutečnosti do budoucna majitelům bytům přinášejí největší náklady spojené s bydlením, což si ale při výběru bytu vůbec neuvědomují,“ upozorňuje na závěr Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.

M&M Reality Holding je lídrem na realitním trhu. Společnost má 185 stabilních poboček po celé České republice a na 2500 makléřů, kteří procházejí vlastním náročným a propracovaným školicím programem.

Skupina M&M se zabývá širokou oblastí služeb vázaných k nemovitostem. Synergicky vše začíná u zprostředkování prodeje a pronájmu a dále navazuje na další služby, kterými jsou financování bydlení, pojištění nemovitostí a životních rizik, investice do nemovitostí či zajištění dodávky elektřiny nebo plynu. Investiční aktivity společnosti se soustředí do výkupu bytů a bytových domů vhodných pro rekonstrukci a následný prodej, ale také jako výnosových nemovitostí pro další nájem a správu. Silná developerská divize se orientuje nejen na připravovanou výstavu typizovaných rodinných domů, ale zejména na již realizovanou výstavbu družstevních bytů po celé České republice.

Spotřebitelé označili společnost M&M Reality nejdůvěryhodnější realitní kanceláří v Česku. Stalo se tak v rámci ankety o nejdůvěryhodnější značky na trhu pořádané agenturou ATOZ Marketing Services, a to již podruhé v řadě.