Mám novinářům volat, zda dostali moji tiskovou zprávu?:

Téměř tři čtvrtiny Čechů změnily v průběhu svého profesního života pracovní obor a jsou nakloněni změnám. Vyplývá to z aktuální analýzy pracovního trhu ČR personální agentury Grafton Recruitment. Největším motivátorem pro změnu oboru je výše mzdy, dále pak potřeba nových impulsů a zajímavá pracovní náplň. V souvislosti se změnou oboru jsou uchazeči připraveni se rekvalifikovat nebo si jiným způsobem doplnit vzdělání.

„Během svého profesního života změnilo pracovní obor 74 % lidí. Průzkum tedy jasně prokazuje, že se Češi nebojí změnit obor a že zaměstnavatelé jsou ochotni zaměstnávat i uchazeče se zkušeností z jiného oboru,“ uvedla Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment. Nejčastěji mění obor práce lidé s výučním listem a manuální pracovníci. Až 50 % respondentů se k tomuto kroku odhodlalo v průběhu své kariéry, 24 % potom hned po škole. Zatímco pro dělníky je největším motivátorem pro změnu oboru mzda (37 %), u pracovníků s IT specializací je to navíc i potřeba nových impulsů (30 %) nebo zajímavá náplň práce (29 %).

Celoživotní vzdělávání je nutností
Z průzkumu dále vyplynulo, že si Češi začínají uvědomovat nutnost průběžného vzdělávání, a to zejména kvůli rychlému rozvoji prakticky všech oborů a masivní adopci technologií. Třetina respondentů dokonce další vzdělávání označila za svou současnou největší výzvu. Pětina účastníků průzkumu se zase chce zaměřit na studium cizích jazyků. „S tímto trendem úzce souvisí i zesílené aktivity zaměstnavatelů v oblasti firemního vzdělávání. Právě nabídka kurzů a možnosti profesního rozvoje hrají u kandidátů čím dál důležitější roli při rozhodování o přijetí pracovní nabídky. Dle údajů ČSÚ do firemního vzdělávání nejvíce investují obory informačních technologií a podnikových služeb,“ doplňuje Jitka Součková.

Robotizace je výzva
Se změnami oboru i nutností vzdělávání do značné míry souvisí robotizace a automatizace, které ovlivňuje celou řadu průmyslových segmentů. Nejde jen o výrobu, ale například i o kancelářské profese či sdílené podnikové služby. Dle asociace ABSL, která zastupuje firmy z oboru podnikových služeb, je dnes v ČR v tomto segmentu robotizováno již více než 4000 pracovních míst a letos se předpokládá minimálně dvojnásobný nárůst. Díky automatizaci se postupně mění charakter lidské práce a vznikají nové pracovní pozice, které vyžadují jiné znalosti a dovednosti. Jde například o datové vědce a analytiky, experty na digitální transformaci, správce sociálních médií a digitálního obsahu a mnoho dalších. Z průzkumu Grafton vyplývá, že 15 % respondentů vnímá robotizaci jako výzvu. Nejčastěji jde o lidi pracující v IT, dělníky a inženýry. I přes nutnost dalšího vzdělávání se však většina Čechů nebojí, že by neudrželi krok s novinkami na trhu.

Analýzu pro Grafton Recruitment zrealizovala společnost Behaviolabs.com na reprezentativním vzorku 1 240 ekonomicky aktivních respondentů, kteří poskytli data v průběhu února 2019.

O Grafton Recruitment Czech Republic

Grafton Recruitment, s.r.o. byla založena v roce 1994 a v současné době je zastoupena 14 pobočkami po celé ČR: v Praze, Brně, Jihlavě, Ostravě, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Plzni, Zlíně, Liberci, Olomouci, Hradci Králové a Kolíně. Grafton Recruitment nabízí efektivní řešení v otázkách náboru, ať už se jedná o jednorázové vyhledání zaměstnance nebo velkoobjemové nábory pro soukromý i veřejný sektor. Specializuje se dále na agenturní zaměstnávání formou dočasného přidělování. Připravuje také na míru řešení outsourcingu nebo kompletní zajištění servisu náboru řízením celého procesu jako hlavní dodavatel.
Patří rovněž mezi přední poskytovatele outplacementových služeb a poradenství nebo výběru zaměstnanců pomocí assessment center, speciálních testů a dodatečně nabízí poradenský servis v oblasti lidských zdrojů.

Grafton Recruitment je součástí Gi Group. Více informací na www.grafton.cz.

O Behavio

Behavio je technologický startup zaměřený na inovace ve výzkumu trhu. V týmu developerů, sociologů

a ekonomů kombinuje behaviorální techniky analýzy lidského chování s pokročilou automatizací. Od

roku 2016 tak pomáhá v rozhodování velkým společnostem, městům i vládním institucím.

Více informací na www.behaviolabs.com

Reklamy