Téměř polovina českých podnikatelů neví, co to jsou chytré služby. V praxi do nich ale investují a používají je

 

  • S pojmem chytrá služba je obeznámeno pouze 6 z 10 podnikatelů,
  • mezi nejvyužívanější technologie patří online objednávky a rezervace, sociální média nebo cloudové služby,
  • nadpoloviční většina loňský rok investovala do účetních systémů, méně než polovina však myslí na kyberbezpečnost,
  • průměrný podíl poptávek prostřednictvím internetu je kolem 20 %.

 

Praha, 29. května – Téměř polovina (42 %) českých podnikatelů nemá přesnou představu, co to jsou chytré služby (typicky jde o aplikaci či web, který je vystavěný na základě znalosti potřeb zákazníků a zprostředkuje jim službu nejjednodušší možnou cestou). V praxi je však často využívají a nemusí se přitom jednat pouze o aplikace šité na míru. Vyplývá to z průzkumu pro Rok digitálního podnikání 2019, jehož partnerem je digitální agentura BlueGhost. Respondenti si pod pojmem chytré služby představují takové, které ulehčují komunikaci se zákazníkem (26 %), nebo se domnívají, že jde o IT technologie obecně (18 %). Konkrétní softwarové nástroje bylo schopno uvést jen 16 % dotázaných. Průzkum si od agentury Ipsos nechala zpracovat Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a proběhl na vzorku sta podnikatelských subjektů, z nichž 70 % byly firmy a 30 % OSVČ.

„Průzkum potvrzuje dlouhodobý trend zvyšování podílu poptávek po službách prostřednictvím internetu. Stále se ale jedná jen o pětinu celkového počtu objednávek. Překvapující pro mě bylo zjištění, že nezanedbatelný počet podnikatelů se domnívá, že web sám o sobě znamená zprostředkování chytré služby. Drtivá většina webů a online aplikací však chytrých ani zdaleka není. Jejich zadavatelé zapomínají nastavovat kritéria úspěšnosti, nezajímají se o to, zda jejich online aplikace vede ke zkvalitnění služeb, nepočítají, zda jim vynaložené investice přináší adekvátní množství poptávek a objednávek z internetu. Je třeba mít na paměti, že jakýkoliv online projekt musí někam strategicky vést a dobrý designer musí tento cíl při návrhu webu vzít v potaz,” říká Lukáš Pilka, kreativní ředitel digitální agentury BlueGhost.

„I když vliv internetu a sociálních sítí je značný a stoupající, pro samotný byznys je to minoritní zdroj obchodních vztahů. To platí i pro segment malých a středních firem. Stejně jako u živnostníků, Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR předpokládá, že postupem času bude tento podíl narůstat,” uvádí Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Téměř polovina podnikatelů uvedla, že má profil na sociálních sítích. Využívají ho především k propagaci (85 %) a komunikaci s klienty (72 %). Sociální sítě také využívají k získávání zpětné vazby (62 %) a přímo k prodeji (40 %). Naopak zanedbávají kyberbezpečnost, do které investovalo jen 41 % dotázaných, z toho však pouhých 11 % investovalo více než 50 000 korun. Dále z průzkumu vyplývá, že za nejdůležitější cílovou skupinu považují podnikatelé firemní zákazníky (74 %), mladé lidi do 25 let (51 %) a seniory (47 %).

Chytrá služba podle podnikatelů? Optimalizovaná logistika, cloud či mobilní aplikace

Dotazovaní podnikatelé často dokázali uvést nástroje, pomocí kterých zlepší nabízenou službu a přiblíží ji více klientům. Mezi ně patří optimalizovaná logistika, využití cloudu či mobilní a webové aplikace. Řada z nich také uvedla příklady nástrojů, které usnadňují fungování firmy, jako je online účetnictví, Google Analytics či videohovory.

Více o BlueGhost

Tým Modrého ducha baví pomáhat s on-line prodejem zboží a služeb. Jeho řady tvoří 25 specialistů: Programátorů a designerů, ale také analytiků, marketérů, copywriterů a komunikačních mágů. Tito specialisté také nadále věnují podstatnou část svého času studiu,  oborovým certifikacím a aktivnímu členství v profesních asociacích. U Modrého ducha se propojuje kreativita digitální agentury a schopnosti vývojářské firmy. Vše směřuje společnou cestou k navrhování a tvorbě webů, e-shopů, aplikací a celých on-line kampaní plnících předem vytyčené a měřitelné cíle.

Více o Roku digitálního podnikání 2019

Za Rokem digitálního podnikání 2019 stojí Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Ta se v tomto roce soustředí na podporu digitalizace českých firem a klade si za cíl pomáhat firmám jednoduše, srozumitelně a prakticky vyhledávat, zavádět a realizovat digitální inovace. Rok digitálního podnikání 2019 představí v průběhu roku celkem šest velkých témat, ke kterým se budou vázat konference, semináře a networking.

 

Reklamy