Spotřebitelé důvěřují nově nastupujícím technologiím při péči o seniory, ale správu financí by jim nesvěřili

Průzkum ukazuje, jak jsme ochotni vpustit nové převratné technologie do svých životů a proč firmy i stát musí lépe vysvětlovat možnosti jejich využití a dopady

 

  • 71 % vítá nové technologie ke sledování zdravotního stavu postarších příbuzných, které jim umožňují žít déle doma
  • Pouhých 7 % by svěřilo správu svých financí umělé inteligenci, i kdyby to znamenalo rychleji naspořit prostředky na pořízení bydlení
  • 64 % respondentů nemá dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají

 

Praha, 6. června 2019 – Disruptivní technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain stále větší měrou ovlivňují vše od zdraví a životního stylu po správu financí. Průzkum, který provedla společnost VMware, přední inovátor v oblasti podnikového softwaru, ukazuje, jak jsou spotřebitelé ve Velké Británii, Francii a Německu ochotni vpustit si tyto technologie do svých životů, nakolik věří v příležitosti, které tyto technologie přináší, a jakou úlohu by měl sehrávat soukromý a veřejný sektor při šíření osvěty o přínosech a rizicích těchto technologií.

Veřejnost spatřuje větší přínos technologií pro péči o zdraví než o finance

Lidé obecně vítají perspektivu, že nové technologie zlepší zdraví a kvalitu života. Téměř tři čtvrtiny (71 %) dotázaných by technice svěřily monitorování stavu postarších příbuzných, které by jim umožnilo žít déle doma. Respondenti ve věku nad 55 let jsou takovým řešením nakloněni nejvíce (74 %), což naznačuje, že se starší generace domnívá, že se o budoucnost jejich rodiny – a možná i jejich vlastní kvalitu života – lépe postarají jiné než lidské ruce. Téměř polovina lidí (47 %) by navíc souhlasila s tím, aby měl jejich ošetřující lékař přístup k přesným údajům o jejich každodenním životě (pití alkoholu, fyzická aktivita, dieta a stravovací návyky), aby dokázal lépe poradit, jak zlepšovat zdravotní stav.

V ostrém protikladu je zjištění, že přijde-li na naše peněženky, chceme si zachovat podstatně větší míru kontroly. Jen o málo více než čtvrtina respondentů (26 %) by bylo ochotno svěřit správu svých financí technice, i kdyby bylo výsledkem efektivnější spoření. Pouhých 7 % by svěřilo správu svých financí umělé inteligenci, i kdyby to znamenalo rychleji naspořit prostředky na pořízení bydlení. Ačkoli bychom ochotně věřili svému lékaři data o našem zdravotním stavu, 65 % lidí je znepokojeno představou, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.

Příležitost pro firmy i stát

Průzkum ukazuje, že ačkoli jsme skutečně ochotni přijmout techničtější a inovativnější budoucnost, polovina obyvatel Velké Británie, Francie a Německa nemá o nových technologiích dostatečné informace. Například 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“.

Lidé doufají, že firmy a stát budou šířit osvětu o nových disruptivních technologiích, jejich využití a dopadech na naše životy. Více než polovina (53 %) respondentů očekává, že jim firmy pomohou lépe porozumět novým technologiím a jejich přínosům. Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů však nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají.

Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain již dnes umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu. Přínosy technologií jako AI, IoT a blockchain pro budování vztahů se zákazníky a posilování věrnosti značce jsou zřejmé.

Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko k výsledkům průzkumu říká: „Evropské dějiny jsou dějinami inovací, a jak náš výzkum ukazuje, lidé jsou stále ochotní vpouštět inovace a nové digitální technologie do svých životů, zlepší-li to kvalitu jejich života. Blížíme se k nové digitální hranici z hlediska možností technologií. Úkolem pro státní i soukromý sektor je využít tuto příležitost a zavádět inovace, které pozvednou kvalitu jejich služeb, zaujmou zákazníky a posílí konkurenceschopnost. Toho lze dosáhnout jedině vybudováním digitálních základů, na nichž budou stát aplikace, služby a zkušenosti, které mění svět. Takto firmy mohou nabídnout to nejlepší, co je dnes k dispozici, a podpořit zítřejší inovace.“

Informace o průzkumu

Průzkum se uskutečnil v srpnu a září 2018 na reprezentativním vzorku spotřebitelů ve Velké Británii (> 2000), Francii (> 1000) a Německu (> 2000).