Spotřebitelé se nedomnívají, že kvůli umělé inteligenci ztratí práci – očekávají lepší pracovní příležitosti

 

  • 43 % dotázaných nevěří, že kvůli AI přijdou o práci
  • 35 % očekává, že jim nové technologie přinesou lepší pracovní příležitosti

 

Praha, 6. června 2019 – Podle průzkumu, který provedla společnost VMware, přední inovátor v oblasti podnikového softwaru, se 43 % spotřebitelů ve vybraných zemích EU nedomnívá, že kvůli umělé inteligenci ztratí práci, naopak očekávají, že nové technologie přinesou lepší pracovní příležitosti (35 %).

Průzkum mezi více než 5 000 spotřebiteli ze zemí EU ukazuje, že pozitivní vnímání dopadu nově vznikajících technologií na budoucnost trhu práce odpovídá jejich vlivu na dnešní každodenní život. Většina respondentů (53 %) se domnívá, že technologie jako umělá inteligence, internet věcí a blockchain umožňují kvalitnější a zajímavější interakci s firmami, se kterými vstupují do kontaktu, a 50 % očekává, že technologie pomohou řešit problém znečišťování životního prostředí a klimatických změn.

Pozitivní postoje přetrvávají navzdory určité nejistotě. Spotřebitelé často nevědí, co se skrývá za nejnovějšími technologiemi, které užívají (50 %) nebo kdo má skutečně přístup k jejich osobním údajům (69 %). Padesát osm procent respondentů podezírá firmy nebo organizace, že sledují či zaznamenávají jejich aktivity na digitálních zařízeních.

K disruptivním technologiím u financí přistupovat s opatrností

Disruptivní technologie jako AI, IoT a blockchain ovlivňují vše od maloobchodu přes cestovní ruch po osobní finance. V této souvislosti průzkum odhaluje jednoznačný předěl mezi tím, co spotřebitelé jsou a nejsou ochotni akceptovat. Respondenti by například souhlasili se zasíláním informací a rad do svého mobilního telefonu v reálném čase při vybírání produktu v kamenné prodejně (65 %) a s užíváním technologií k získávání informací o silničním provozu kvůli možnosti aktivní volby trasy při cestě domů nebo do práce (69 %). Téměř čtvrtina (23 %) by dokonce dovolila firmám experimentovat s novými technologiemi s cílem zlepšovat zákaznické služby, i kdyby takové systémy napoprvé nefungovaly na 100 %.

Co se však týče správy osobních financí, pouhých sedm procent dotázaných by svěřilo kontrolu nad svými prostředky umělé inteligenci, byť by tak bylo možné spořit rychleji. A 65 % je znepokojeno nebo se bojí toho, že by jejich banka měla přístup k úplným a přesným informacím o jejich každodenním životě, včetně nákupních zvyklostí, stravovacích návyků, dojíždění a cestování, i kdyby to znamenalo lepší správu jejich finančních prostředků.

Osvěta je nezbytná – firmy musí jednat

Obavy mohou částečně pramenit z neznalosti, kdy 45 % spotřebitelů se mylně domnívá, že AI „je robot“, namísto supervýkonných výpočetních systémů využívaných ke zlepšování služeb a zkušeností. Polovina dotázaných připouští, že nemá dostatek informací o technologiích jako AI, IoT nebo blockchain. Téměř dvě třetiny (64 %) respondentů nemají dojem, že firmy a stát dostatečně informují o tom, jaké technologie a jak užívají. Firmy se musí aktivně angažovat, aby udržely zájem a nadšení spotřebitelů: 53 % respondentů totiž očekává, že jim pomohou lépe porozumět novým technologiím.

„Firmy musí jednat. Dospěli jsme k nové digitální hranici, kdy rozvíjející se technologie umožňují vznik inovativních nabídek, zlepšování služeb zákazníkům a v důsledku růst výnosů,“ říká Eliška Jirovská, Country Manažerka VMware pro Českou republiku a Slovensko. „Aby však firmy dokázaly těchto nových možností využít, musí zajistit, aby s nimi spotřebitelé byli na jedné lodi, a posilovat důvěru a transparentnost ohledně využití nových technologií. Jedině tehdy lze plně využít možností softwaru a vybudovat digitální základy, které budou podporovat aplikace, služby a zkušenosti, které mění svět.“

Informace o průzkumu

Průzkum se uskutečnil v srpnu a září 2018 na reprezentativním vzorku spotřebitelů ve Velké Británii (> 2000), Francii (> 1000) a Německu (> 2000).

Reklamy