Již potřetí se konal mezinárodní festival virtuální a rozšířené reality Czech VR fest 2019

20. června se na půdě Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky ČVUT v Praze setkala česká i zahraniční špička v oblasti virtuální a rozšířené reality. Hlavním tématem letošního ročníku bylo propojení vědců s businessem.

Mezi hlavní řečníky odborné konference patřila např. generální ředitelka Real Serious Games australanka Karen Sanders, která představila virtuální simulátor, který zkrátí dobu tréninku až o 60 %. Doktor Karel Ježek z laboratoře experimentální neurofyziologie na Univerzitě Karlově popsal fungování mozku při teleportaci ve virtuální realitě. Thomas Kant z Institutu neurověd společnosti Deloitte vysvětlil, jak je možné zkoumat emoce uživatele VR brýlí pomocí EEG a získávat tak cenná data o chování lidí. Marko Savkovič z HTC představil dva typy nejnovějších VR brýlí, z nichž jedny Vive Pro Eye dokáží sledovat pohyb očí uživatele, což má reálné využití například v byznys analýzách či ve výzkumu poruchy soustředění. Druhý typ brýlí Vive Focus Plus dokáže fungovat samostatně bez připojení k počítači, což je pro mnoho uživatelů a firem klíčovým parametrem, aby virtuální realitu začali využívat.

Doprovodná výstava představila novinky z oblasti hardware, např. hologramovou rozšířenou realitu, zrcadlo využívající rozšířenou realitu, snímač emocí ve VR, nejmodernější typy počítačů a brýlí pro virtuální a rozšířenou realitu nebo oblek pro vytváření 3D avatarů. Z oblasti software byly představeny hned dva systémy pro tvorbu virtuálních světů v režimu multiplayer, v nichž bylo možné se setkávat s dalšími uživateli nebo nakupovat – virtuální prodejnu v systému Somnium Space navštívilo již 15 tisíc uživatelů a nakupovali mimo jiné automobil od firmy Tesla. Všechny vystavené produkty  si mohli návštěvníci osahat a vyzkoušet.

Na otázku, který obor bude podle jeho názoru v nejbližší době výrazně ovlivněn VR/AR technologií, řekl Martin Kotek, prezident Asociace virtuální a rozšířené reality: “Očekávám velký nárust poptávky po rozšířené realitě pro e-shopy, který nevyhnutelně povede ke změnám v celé oblasti e-commerce. Na letošním Czech VR festu několik firem naznačilo, že tomu tak opravdu bude. Startup Virtooal například představil AR zrcadlo, modul pro e-shopy, pomocí kterého si zákazníci mohou vybrané zboží (oblečení, boty, brýle, make-up, šperky a další doplňky) vyzkoušet přímo na sobě. Začnou se také objevovat funkcionality, umožňující zákazníkům nejen si zjistit, jak jim vybraný produkt sluší, ale rovnou jim např. změří i velikost nohy, aby si mohli objednal boty, které se jim nejen líbí, ale i padnou.

Konferenci předcházely tři dny workshopů. První workshop, na němž se návštěvníci učili vytvářet 3D modely produktů a interiérů, byl veden týmem expertů z More.Is.more. S mimořádným zájmem se setkal workshop konaný ve spolupráci s Nadací Taťány Kuchařové Krása pomoci, Národním ústavem duševního zdraví a ČVUT CIIRC, který byl připraven pro seniory. Ti si mohli vyzkoušet, jak virtuální realita a roboti mohou pomoci zlepšit jejich zdraví a životní úroveň.

Celá akce se uskutečnila pod záštitou Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Pořádajícími organizacemi byly Asociace virtuální a rozšířené reality, Czech VR Agency, Hospodářská komora ČR a Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT. Hlavním partnerem se stala největší půjčovna VR techniky VRrental.cz a hlavním mediálním partnerem byl týdeník Euro.