Staré garáže jsou lukrativní zboží, v Praze se prodávají i za půl milionu

Praha, 9. 7. 2019 – Ceny garáží v Praze se za poslední tři roky až zdvojnásobily. Řeč je přitom o starých kójích poblíž panelových sídlišť, které vyrostly za dob minulého režimu. Poptávka po nich převyšuje nabídku. V podstatě stejná situace je v Brně, ale i ve většině menších měst.

Typické řady garáží v minulosti vznikaly poblíž budovaných městských sídlišť po celé republice. Dodnes zpravidla stojí na městských či obecních pozemcích, v mnohem menší míře pak na pozemcích restituentů či spekulativních vlastníků. Každá kóje má vlastní zamykatelná vrata a navzdory nevábnému vzhledu těchto zón se jedná o velmi lukrativní zboží. Důvodem je problematické parkování ve městech. Část lidí také právě garáží řeší uskladňování věcí, na které není místo v bytech, například jízdních kol či lyžařského vybavení.

Na pražském trhu je nedostatek garáží velmi výrazný. „Téměř každá rodina dnes vlastní dvě auta a k tomu je třeba připočíst zavádění parkovacích zón. Poptávka po garážích a parkovacích stáních v poslední době výrazně roste a s ní i jejich ceny,“ říká k tomu Jan Martina z pražské pobočky společnosti M&M Reality.  Jako příklad uvádí staré garáže v oblasti okolo Budějovické ulice na Praze 4. Před třemi lety se jedna taková garáž prodávala za cenu okolo 250 tisíc korun, dnes za ni kupující platí i 500 tisíc korun.

Moderní alternativa ke starým řadám garáží je omezena na nové developerské projekty, které zpravidla nabízejí podzemní parkovací stání. V Praze za ně kupující zaplatí od 200 do 500 tisíc korun, podle toho, kde projekt vyrůstá, zda takzvaně na zelené louce, v původní zástavbě, či dokonce v historickém centru města, kde je komplikované vybudovat podzemní prostory. Nejčastěji se pak cena garážových stání v nových developerských projektech v Praze pohybuje v rozmezí od 300 do 400 tisíc korun.  

Ani v moravské metropoli není problém prodat garáž v podstatě okamžitě. „V Brně je silná poptávka po garážích, zájem kupců vůbec neupadá, naopak.  Cena starších garáží se v závislosti na velikosti a lokalitě pohybuje v rozmezí od 350 do 450 tisíc korun.  Moderní variantou je pouze vlastní místo ve společné garáži v novém bytovém domě. Ceny těchto parkovacích míst se pohybují okolo 350 tisíc korun,“ popisuje Jarmila Odehnalová z brněnské pobočky společnosti M&M Reality.

Problematické parkování, nedostatek garáží na prodej a s ním související růst cen sledují také makléři v jiných městech republiky. Například v Plzni se podle Tomáše Hroudy z tamní pobočky společnosti M&M Reality týká problém s parkováním jak centra, tak i všech dalších městských částí a sídlišť. „Parkovacích míst je méně než automobilů. Kdykoliv máme v nabídce garáž za běžnou cenu, což dnes znamená v rozmezí od 200 do 250 tisíc korun, velmi rychle se prodá. Zájem ze strany kupců je opravdu velký,“ konstatuje Hrouda.

Ve stejném duchu hovoří Tomáš Hanauer z pobočky společnosti M&M Reality v Ústí nad Labem, kde se vyjma takzvaných vyloučených lokalit dnes ceny starých garáží pohybují okolo 150 tisíc korun, zhruba o čtvrtinu výš než před třemi lety.

V menších městech, kde obecně neprobíhá masivní výstavba nových developerských projektů, navíc představují až 90 procent veškerých garáží právě ty staré. Jinými slovy přibývá aut, ale krytých míst k pohodlnému parkování nikoliv.

__________________________________________________________________________________

M&M Reality Holding je lídrem na realitním trhu. Společnost má 185 stabilních poboček po celé České republice a na 2500 makléřů, kteří procházejí vlastním náročným a propracovaným školicím programem.

Skupina M&M se zabývá širokou oblastí služeb vázaných k nemovitostem. Synergicky vše začíná u zprostředkování prodeje a pronájmu a navazuje dalšími službami, kterými jsou financování bydlení, pojištění nemovitostí a životních rizik, investice do nemovitostí či zajištění dodávky elektřiny nebo plynu. Investiční aktivity společnosti se soustředí do výkupu bytů a bytových domů vhodných jednak pro rekonstrukci a následný prodej, ale také pro fungování jako výnosové nemovitosti, které jsou skupinou pronajímány a spravovány. Silná developerská divize se orientuje nejen na připravovanou výstavu typizovaných rodinných domů, ale zejména na již realizovanou výstavbu družstevních bytů po celé České republice.

Spotřebitelé označili společnost M&M Reality nejdůvěryhodnější realitní kanceláří v Česku. Stalo se tak v rámci ankety o nejdůvěryhodnější značky na trhu pořádané agenturou ATOZ Marketing Services, a to již podruhé v řadě.