Televizní noviny k večeři a večerní kriminálka před spaním. Už koncem listopadu někteří lidé z Prahy a Středočeského kraje přijdou o svůj tradiční večerní program. Začne totiž vypínání současných DVB-T sítí a vysílání České televize tak nebude dosavadním způsobem dostupné. Postupně se taková změna dotkne všech televizních stanic a lidí v celé republice a dostupné nebudou ani komerční televizní stanice.
K přijímání televizního vysílání přes anténu tak bude potřeba televizor nebo set-top box s tunerem DVB-T2. „Téměř 90 procent diváků o přechodu na DVB-T2 ví, 43 procent jich je na nový standard pozemního vysílání připraveno a zhruba 30 procent již DVB-T2 přijímá,“ informovala mluvčí Českých radiokomunikací Anna Tůmová.
Mnoho českých domácností ale přechod na nové vysílání teprve čeká. Ze studie, kterou pro ministerstvo průmyslu a obchodu zpracovala společnost Arthur D. Little, přitom vyplývá, že za pořízení nových televizorů nebo set-top boxů lidé v České republice zaplatí celkem 473 milionů korun.
Alternativou k nové elektronice přitom mohou být například stále oblíbenější internetové televize. Ty budou totiž i po vypnutí vysílání DVB-T dostupné i na starších televizních přijímačích. „Aby diváci mohli sledovat naši televizi, nepotřebují nic jiného než připojení k internetu. Přechod na DVB-T2 se nás tak nijak nedotkne,“ uvedl Vladimír Tovarňák, vedoucí prodeje internetové televize Kuki.
Předpokladem pro správné fungování internetové televize je kvalitní internetové připojení. „Uvědomujeme si, že internetové televize jsou mezi lidmi stále populárnější. Pro kvalitní sledování je potřeba mít připojení o rychlosti alespoň 2 Mb/s. Snažíme se proto naše služby neustále vylepšovat. Naším cílem je, aby internet, který nabízíme, splňoval i ty nejvyšší nároky, takže diváky při sledování televize nebude rušit žádné vypadávání nebo zasekávání obrazu,“ sdělil marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek.
Díky kvalitě internetového připojení jsou zejména mezi mladými také stále populárnější nejrůznější streamovací služby jako Netflix nebo HBO GO. Nezdá se však, že by v nejbližší době klasické televizní stanice vytlačily z trhu. Podle výzkumu agentury Nielsen Admospher pro Asociaci televizních organizací mělo totiž v prvním pololetí letošního roku streamovací službu Netflix předplacenou pouze jedno procento českých domácností.
Výzkumy navíc ukazují, že ke klasickým televizním stanicím se vrací i lidé, kteří některou ze streamovacích služeb předplacenou mají. Když totiž mají diváci příliš velký výběr pořadů, nejsou schopní se pro jeden rozhodnout, a tak aplikaci raději vypnou. Lidé mezi 18 a 49 lety hledají vhodný pořad osm až deset minut, starší pak hledání věnují maximálně pět minut. Podle zprávy Total Audience Report od agentury Nielsen se tak téměř 60 procent lidí raději vrátí k oblíbeným televizním programům, pokud dopředu neví, co chtějí přes streamovací služby sledovat.
O to vyšší je tak obliba právě nejrůznějších alternativ ke klasickému vysílání, jako je například zmiňovaná internetová televize. Počet lidí, kteří sledují pořady prostřednictvím internetové televize, se každoročně zvyšuje. Ze studie britské společnosti Digital TV Research, která se zaměřila na předpověď oblíbenosti jednotlivých televizních platforem v západoevropských zemích, vyplývá, že z placených služeb čeká nárůst uživatelů pouze internetové televize. Do roku 2024 by tímto způsobem mělo televizi sledovat zhruba 39 milionů Západoevropanů.