O letošním Black Friday utratí Češi na e-shopech až 800 milionů korun

Zatímco běžné páteční útraty Čechů v internetových obchodech se pohybují okolo 320 milionů korun, poslední listopadový pátek se tato částka podle analytiků vyšplhá až ke 800 milionům korun. Jedná se tak o 250% navýšení oproti dlouhodobému průměru. Oproti loňskému Black Friday se očekává nárůst o 25 %. Mezi hlavní důvody růstu patří celkový růst e-commerce trhu, vyšší kupní síla obyvatel a také vyšší povědomí o Black Friday. Podle analýzy společnosti Shoptet, která spravuje téměř polovinu všech českých e-shopů, se do pátečních nákupů zapojí přibližně 450 000 Čechů, kteří utratí nejčastěji okolo 900 korun.

Popularita původně americké slevové akce Black Friday postupně stoupá i mimo USA. Každoročně se v tento den podstatně zvýší počet nakupujících i v České republice. Letos ale Češi i na poměry Black Friday utratí mnohem víc než obvykle.

„Čekáme, že letos utratí Češi na Black Friday o 25 % víc než minulý rok. Svou roli v tom hraje přibližně 18% růst trhu jako takového, vyšší kupní síla obyvatel i zvyšující se počet zapojených e-shopů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která spravuje téměř 20 000 e-shopů. 

Black Friday nedosáhne vrcholu vánoční sezóny, kdy se překročí miliarda korun

I přesto, že se během jednoho pátečního dne utratí neuvěřitelných 800 milionů korun na českých e-shopech, nebude se ani zdaleka jednat o vrcholný den nákupů. „Každý rok doslova v přímém přenosu sledujeme, kdy nastává nákupní vrchol Vánoc. Vloni to bylo 10. prosince. Díky tomu, že v reálném čase vidíme výkon obrovské části celého e-commerce trhu, dokážeme modelováním predikovat, jak to dopadne letos. A naše výpočty říkají, že během vrcholného dne překročíme symbolickou miliardu korun,“ prozrazuje Miroslav Uďan.

Počet položek ani hodnota dárků se nemění

Podle statistik Češi ani pod dojmem lákavých slev Black Friday nekupují bezhlavě všechno, co uvidí. V loňském roce využili výhodných nabídek nejčastěji k zakoupení jedné věci. Průměrná cena nákupu se pohybovala okolo 900 korun. V tomto případě predikují analytici Shoptetu, že nedojde ke změně.

Více informací o české e-commerce naleznete zde: https://www.ceska-ecommerce.cz/