Marketing strachu. Senioři jsou trvale vystaveni dezinformacím

Praha, 7. ledna 2020 – Rok od roku přibývá uživatelů internetu v seniorském věku. A s počtem se mění i jejich činnost. Internet čím dál častěji začínají používat k zábavě. Sledují videa, poslouchají hudbu, mají účty na sociálních sítích a mezi seniory najdeme i youtubery. Starší uživatelé internetu na různých portálech nakupují a používají internetové bankovnictví. Podle průzkumů ale stále vede vyhledávání informací. Málo z nich si ale uvědomuje, že internet má své stinné stránky, kterým se neumí bránit.

Kdo s internetem vyrůstal, ví, že na něm objeví i lži. Nespočet webových stránek nabízející „pravdivé zprávy“ jsou ale pro starší uživatele rizikem. Nedokážou často rozpoznat, jestli se jedná o tzv. fake news nebo o ověřenou informaci. K tomu nepřispívají ani řetězové emaily, které mezi nimi kolují a šíří především strach. „Přeposílaným lživým zprávám senioři mnohdy podléhají. Starší uživatelé berou zprávu, kterou dostanou od kamaráda za pravdivou a už ji dále neověřují. S řetězovými zprávami se setkalo dokonce více než 90 procent z nich,“ říká Jakub Jánský z internetové společnosti AIM. 

Weby, které útočí na seniory, slibují informace, o kterých se jinde nedozví, protože je média údajně zatajují. „Čím je zpráva na internetu senzačnější, tím je větší pravděpodobnost, že se jedná o podvrh. To samé platí u nabídek zadarmo, nebo u velkých slev. Často se nejen senioři nechají nalákat a nakonec v lepším případě přijdou pouze o pár set korun,” upozorňuje na nebezpečné webové stránky Jakub Jánský.

I když se internetová a mediální gramotnost u seniorů zvyšuje, stále by měli být na pozoru. Na internetu si každý může napsat, co chce a ne vždy je to pravda. Proto je důležité informace ověřovat z více zdrojů. To samé platí i o přeposílaných zprávách. Ideální je se o tomto tématu se seniory bavit a to zejména v rodině. 

O společnosti

Obchodní značka AIM společnosti Planet A, a.s. je český poskytovatel internetového připojení, který působí na trhu už 11 let. Zaměřuje se zejména na poskytování internetu a televize po optické síti. V současné době využívá služeb AIM více než 50 tisíc zákazníků. V loňském roce AIM rozšířila poskytování vlastního internetového připojení na území celé České republiky. Společnost neustále pracuje na rozšiřování vlastní infrastruktury a pokrývání dalšího území technologií optických vláken. Součástí služeb AIM je poradenství a pružný zákaznický servis. V roce 2014 spustila AIM společně s brněnskou společností Smart Comp a.s. internetovou televizi Kuki, která má v nabídce více než 100 televizních kanálů s možnostmi zpětného přehrávání a dalšími chytrými funkcemi. Generálním ředitelem je Martin Havrda.